Var rädd om ditt rykte som avsändare

Ditt rykte som e-postavsändare kan förändras från ena sekunden till den andra. En mottagare kan med en enkel knapptryckning avsluta sin prenumeration. Men det finns värre faror. Det är lätt hänt att bli svartlistad eller att bli identifierad som spam-server. Om detta händer kan du få stora svårigheter att återupprätta din leveransbarhet.
I denna del av utbildningen tar du del av några enkla metoder för att undvika att hamna i dessa svårigheter.

Så undviker du klagomål på ditt utskick

En viktig måttstock på hur ditt e-postutskick går hem hos dina mottagare är de klagomål, på fackspråk Complaint rate, du får som avsändare. Använd denna information. Det är viktigt att du har en strategi för hur du undviker att mottagaren flaggar ditt meddelande som spam och hur du hanterar adresser som har blockerats. Det påverkar också ditt rykte positivt och du ger intryck av att vara en seriös avsändare.

Skicka endast relevant information

Ofta tycker mottagaren att oönskad eller ointressant information är lika med spam. Det finns också en tendens att man istället för att avsluta sin prenumeration trycker på "Klassa som Spam" knappen i stället. Se därför till att innehållet i ditt utskick är relevant och efterfrågat för just dina mottagare.

Skicka "lagom" mängd utskick

Det är viktigt att utskicken kommer i den takt som mottagare finner behagligt. Det finns inget enkelt svar på den rätta utgivningsfrekvensen. Om man skickar för sällan kan mottagaren bedöma utskicken som mindre värdefulla, eller värre, glömma varför de ville ha dem.

Prova dig fram till den bästa frekvensen för just din målgrupp och håll ett öga på avanmälningar eller klagomål. Eller fråga dina mottagare om önskad frekvens och innehåll, du ökar garanterat din öppningsgrad på en enkel undersökning.

Underhåll ditt goda rykte som avsändare

Ett gott rykte som avsändare har du mycket att vinna på. De åtgärder vi beskrivit hittills är grundläggande för att bibehålla ett gott rykte. Men det finns fler åtgärder som ytterligare kan förstärka din avsändarprofil.

Kontrollera om du är svartlistad

Det finns sätt att kontrollera om din IP-adress har hamnat på någon av de kända listorna med blockerade adresser, så kallade "blacklists" och "blocklists". På nedanstående adresser kan du kolla upp detta.
Spamhaus: http://www.spamhaus.org
Spamcop: http://www.spamcop.net
Maps: http://www.mailabuse.org

NANAE - en nyhetsgrupp mot missbruk av e-post

"News Admin Net-Abuse Email" är en nyhetsgrupp rörande spam och dålig e-post. Det är en mycket populär community vars medlemmar regelbundet spårar användare som missbrukar e-postsystem på olika sätt.

http://groups.google.com/group/news.admin.net-abuse.email/topics?hl=en

Undersök ditt eget rykte

Det finns en webbtjänst för att kontrollera vilket rykte man har. Genom att skapa ett konto och lägga till sin domän eller IP-adress så får man ett betyg som baseras faktorer som avgör din kvalitet som avsändare. Du kan kolla upp din egen avsändarkvalitet via denna länk. http://www.senderscore.org

Håll koll på dina "nyckeltal"

Genom att föra noteringar på antalet klagomål, avanmälningar och leveranssiffror kan man enkelt och överskådligt uppmärksamma vissa problem. Drastiska förändringar i något av nyckeltalen kan indikera specifika problem och blir då lättare att åtgärda.

Undvik samarbete med oseriösa partners

Det spelar ingen roll hur seriös eller hur bra leverantören verkar om den har dåligt rykte som avsändare. Använder du en dålig leverantör för att sköta era nyhetsbrevsutskick så kan det påverka utfallet av din e-postkampanj.

Om du länkar till en webbplats i ett utskick och den visar sig vara blockerad av en ISP-leverantör så kan det påverka er leveransbarhet. Därför bör du alltid kontrollera din blivande samarbetspartners rykte som e-postanvändare. Det kan du göra på samma sätt som du kan göra för din egen domän.

Om du av någon anledning vill hyra e-postadresser, så separera dem från era vanliga e-postadresser så undviker du risken att ditt rykte som avsändare påverkas.

Ett bra rykte är en värdefull tillgång

Det är ingen självklarhet att uppnå bra rykte som e-postsändare. Att bygga, utveckla och skydda sitt värde som en bra avsändare innebär att man måste arbeta aktivt, använda rätt teknologi, att vara förutseende och att man tar sig an problemen på rätt sätt.

Ett bra rykte som avsändare gör att du har större chanser att lyckas med din e-postkampanj och du bör hantera ryktet varsamt.

Du bör noga utvärdera den leverantör du använder för e-postutskick då du får svårare att själv kunna påverka ditt rykte. Med större kunskap om leveransbarhet har du lättare att utvärdera din leverantör för att känna trygghet i din roll som avsändare.