Tidigare har vi gett dig inspiration och kunskap om hur man tar sig igenom nålsögat, i dag får du de senaste trenderna som kan lyfta ditt nyhetsbrev ännu en nivå.

Varje dag får de flesta av oss ett antal nyhetsbrev i våra mejlboxar, nyhetsbrev vi prenumererar på eller bara får oss tillskickade. Vad är det som gör att vi fastnar för vissa? Vad får oss att läsa, att interagera eller att reagera på något sätt?

Det finns inget facit på hur man lyckas med nyhetsbrev. Det kräver en analys av målgrupperna, att lyssna och reagera på deras respons och feedback. Samtidigt måste man leverera ett genomarbetat innehåll, en kreativ design och ett nytänk vad gäller teknik, interaktivitet och användbarhet.

I dag letar de flesta företag efter sätt att öka mervärdet och effekten av sin digitala kommunikation. Alla önskar en kommunikation och en dialog stark nog att locka mottagaren och skapa en relation.

För dig gäller det att utveckla ett sätt som passar din bransch, ditt företag och din specifika målgrupp.

1. Användargenererat innehåll

Rapporter visar att folks intresse för recensioner och värderingar ökar, vilket resulterar i en utveckling av användargenererat innehåll även i nyhetsbrev. Att kunna ge sitt omdöme, bidra med sina åsikter och sätta betyg på olika saker som till exempel produkter, tjänster och erbjudanden lockar till engagemang och läsning.

2. Ta hjälp med att sprida budskapet

Den traditionella tipsa-knappen har utvecklats och integreras i dag med sociala medier, till exempel communities och bloggar. Lojala och nöjda läsare kan bli dina bästa ambassadörer och sprider gärna ordet vidare om det kan göras på ett enkelt och roligt sätt. Tekniken och kanalerna finns, men det är kreativiteten som skapar möjligheterna.

3. Integrera webbnavigation

Även i de fall man har analyserat och anpassat innehållet efter mottagarnas önskemål, kan det finnas dem som inte lockas av det primära budskapet i nyhetsbrevet. De ska man snabbt och enkelt ge möjligheten att ta sig vidare genom att lägga in en menynavigering som i bästa fall speglar webbplatsens. På så sätt behåller man mottagaren genom att erbjuda dem mer relevant innehåll.

4. Tydlig och informativ sidfot

Det är viktigt att ha en tydlig sidfot som innehåller företagets kontaktuppgifter, enkel avregistrering och möjlighet att komma med kommentarer eller synpunkter. En tydlig sidfot minimerar risken för klagomål till företaget. Det finns företag som har utvecklat sidfoten till att även inkludera en genväg till sin kundtjänst för att mottagaren ska känna sig så omhändertagen som möjligt.

Marknadssituationen, mottagarnas preferenser och utskicksresultat är några punkter som ändras med tiden. Det är därför mycket viktigt att du som avsändare arbetar kontinuerligt med nyhetsbrevet så att innehållet, utskicket och uppföljningen är så optimerad som möjligt.