Ämnesraden, din snabbfil till ökad läsning

Nyhetsbrevets ämnesrad har alltid varit en av de viktigaste komponenterna för ett lyckat utskick. I dag läser vi våra mejl när vi vill, var vi vill, ibland på datorn, ibland på mobilen. När läsytan minskar är det viktigare än någonsin att fånga en allt mer flexibel och kräsen läsare. Precis som en välskriven rubrik så ska ämnesraden locka till läsning.

Avsändaren och ämnesraden är nyckelfaktorer som avgör om läsaren öppnar, slänger, ignorerar, sparar eller anmäler mejlet som spam. Många spamfilter har med ämnesraden som en parameter när de bedömer vad som är skräpmejl. En dåligt skriven ämnesrad leder förmodligen till ett oöppnat mejl, om det överhuvudtaget når mottagarens inbox.

Här får du sju tips att ha i huvudet när du skriver ämnesrader:

 

  • Använd en konsekvent stil:
    Läsaren bör känna igen avsändaren och ämnesraden med en gång som din signaturstil. När du har arbetat fram den stil som passar dina läsare, behåll den. Oavsett om den är provokativ, humoristisk, tipsorienterad och så vidare. Huvudsaken är att läsaren har lärt sig din stil och vet vad de kan förvänta sig.
  • Låt någon annan skriva ämnesraden:
    Gör som på de stora tidningarna, låt någon annan än nyhetsbrevsförfattaren skriva mejlets huvudrubrik. Denna redaktör har förmodligen en helt annan infallsvinkel och kan tillföra både kreativitet och relevans. Om inte annat bör man alltid se till att någon med färska ögon redigerar det man själv har skrivit.
  • Vänta inte till sist:
    Det är ett vanligt misstag att vänta med ämnesraden till sista minuten. Det är lätt att bli stressad och slänga ur sig någonting allmänt och oinspirerat som får duga. Det är dags att börja tänka på ämnesraden redan när resultatet av det förra utskicket börjar strömma in och allt känns fräscht. Fortsätt att ta fram utkast medan du skapar ditt nästa utskick. När det är dags att skicka kan du välja och vraka mellan flera alternativ istället för att börja på ruta ett.
  • Skicka till dig själv:
    Ett bra sätt att testa styrkan i ämnesraden är att skicka testmejl till dig själv med olika ämnesrader. Vad säger din maggropskänsla när du får dem? Öppna direkt, läsa sen eller slänga?
  • Filtrera/personalisera:
    Förmodligen filtrerar du din adresslista och delar in adressaterna i olika segment. Varje segment bör ha sin egen passande ämnesrad utifrån intresse och relevans. Att enbart personifiera ämnesraden genom att sätta någons förstanamn tillsammans med allmän information som Anna-Greta, Ditt eget nyhetsbrev, är det knappast någon som köper i dag. Att skräddarsy ämnesraden utifrån information som du har om din läsare kommer att förbättra öppningsfrekvensen och antal klick. Arbeta klokt med filtrering och segmentering för bästa effekt.
  • Titta i din egen inbox:
    Vilken typ av ämnesrader tilltalar dig? Vilken stil intresserar dig eller motiverar dig? Och minst lika viktigt ? vilka slänger du direkt, vilka sparar du men går sällan tillbaka och läser?
  • Testa:
    Det enda säkra sätt att veta om någonting fungerar är att testa. Ämnesraden är nyhetsbrevets enklaste del att testa. Dela upp din adresslista i tre delar och testa olika ämnesrader i de olika segmenten. Kom ihåg att använda en stil som kan hålla över en längre tid. Det räcker inte med att testa en gång. För att verkligen kunna bekräfta din slutsats? Testa, testa och testa.