Fyra fällor att se upp för!

Det låter kanske som en självklarhet att skriva kort för att bli läst. Men när alla på företaget vill ha ut sitt meddelande eller puffa för sin produkt kan ett nyhetsbrev, som skickas en gång i månaden, skena iväg i storlek. Då skickar vi ut det oftare. Ja, det kanske fungerar, men det finns en gräns för hur många nyhetsbrev i veckan en kund orkar läsa från sin rörfirma eller IT-leverantör. Här nedan nämner vi fyra vanliga fällor att falla i. Använd de som en checklista för att göra ert eget nyhetsbrev så smart som möjligt.

Se till att ditt nyhetsbrev är relevant

Innehållet måste alltid relatera till din verksamhet, dina mål eller nyhetsbrevets tema. Fyll inte ut tomrum med roligheter eller trivial fakta. Sätt alltid fokus på vad syftet med just det här nyhetsbrevet ska vara. Skickar du ut dagliga erbjudanden eller mer än tre gånger i veckan, se till att nyhetsbrevet är kort. Nyhetsbrev som går ut mer sällan tål mer innehåll och ökar dess livslängd. Men bara om innehållet är relevant.

Håll det kort

Till och med dina favoritkunder och trognaste läsare kan ha ont om tid. Håll nyhetsbrevet kort. Testa att fylla på med innehåll gradvis och följ upp hur ett mer omfattande nyhetsbrev tas emot. Ser du inga förbättringar i din statistik på de områden du vill förbättra så stanna upp och omvärdera. Ett kort budskap har många gånger en större chans att bli läst, men kom ihåg att sikta noga.

Om du ändrar format, håll kvar vid det

Ingen tycker om att få ett nyhetsbrev som skriker sälj redan i ämnesraden. En lösning kan vara att göra mer redaktionellt innehåll, men att sätta en journalistisk prägel på ett säljbudskap kostar både tid och pengar, två resurser som kan vara svåra att få fram för e-postmarknadsföring. Tid för att göra research, skriva och producera. Pengar, för att betala den personen. Och det krävs en skicklig kommunikatör för att förvandla ett säljbudskap till spännande läsning som adderar ett mervärde för kunden.

Exempelvis så kan ett företag som säljer friluftsprodukter ha med en artikel som berör ämnet friluft men inte nödvändigtvis säljer en viss produkt. Då finns det ett mervärde som riktar sig till en redan intresserad läsare, men där vinsten inte är kopplad till ett konkret erbjudande. Läsarna kommer snabbt att vänja sig vid att det finns minst en engagerande artikel i ditt nyhetsbrev som de verkligen vill läsa. Så om du ändrar formatet på ditt nyhetsbrev se till att hålla fast vid det. Ditt engagemang skapar engagerade läsare.

Vill läsarna ha det lika mycket som du vill?

Testa och testa igen innan du gör några större förändringar i ditt nyhetsbrev. Genomför en undersökning på en grupp prenumeranter för att få in reaktioner och förslag. Handen på hjärtat, vill läsarna ha en förändring? Är den till det bättre eller till det sämre? Se till att du vet var dina läsare står innan du ändrar.