Nu går vi vidare med fyra tips på vad man ska tänka för att anpassa texten till mobil e-postmarknadsföring. De små skärmarna i iPhone, Android och andra Smartphones fordrar att man uttrycker mer på mindre yta.

Här kommer fyra tips hur du anpassar texterna till din mobila e-postmarknadsföring.

  1. Skriv mindre text
    Eftersom dina e-brev kommer att läsas på mobilen av åtminstone en tredjedel av dina mottagare i slutet av 2012 så är det läge att börja hålla dina texter korta. Använd bara det absoluta minimala antalet ord för att få fram ditt budskap.

  2. Skriv alltid korta ämnesrader (Subject Lines)
    Ett e-postmeddelande ska alltid ha en ämnesrad som kortfattat beskriver innehållet. Den ska vara så kort som möjligt för att den ska få plats i det lilla utrymmet som finns i ämnesraden på en mobil. Helst inte mer än fem ord. Låt din kreativitet fylla detta lilla utrymme med så mycket mening som möjligt. Var rak på sak i ditt budskap.

  3. Fundera på din ”pre-header”
    ”Pre-Header” är den lilla text som finns längst upp på många digitala nyhetsbrev. Oftast är det en text som säger ”Vill du avregistrera dig från nyhetsbrevet – klicka här”. Fundera på att byta plats med en lämpligare text. Varför? Jo för just den första bit text i ett e-brev är den som brukar synas i inboxen innan du öppnar brevet. Grip tillfället att skriva något som lockar till vidare läsning här och som kompletterar ämnesraden.

  4. Länka om du måste använda mer text
    Om du ändå måste beskriva något med många ord – fundera på om det inte är bättre att länka till din hemsida. Skriv bara en kort ingress och erbjud sedan en länk in till hemsidan för den som är intresserad av att fördjupa sig i ämnet.