Vi på Paloma har fått tusentals frågor om e-postmarknadsföring genom åren. Nu har vi beslutat oss för att publicera de vanligaste frågorna och svaren här. Om du inte hittar svaret på just din fråga är du välkommen att ställa den i ett mejl till oss. Vi kommer att fylla på denna lista successivt.

Vad är ett digitalt nyhetsbrev?

Ett digitalt nyhetsbrev är ett nyhetsbrev som går ut via e-post till sina mottagare. De flesta nyhetsbrev går från företag till kunder. Du har säkert själv fått många digitala nyhetsbrev i din inkorg från olika företag, både önskade och oönskade. Men digitala nyhetsbrev kan också skickas internt inom företag och organisationer eller mellan föreningar och privatpersoner. Exempel: Kundbrev, medarbetarbrev, partnerbrev och sponsorbrev.

Är inte folk trötta på all reklam som kommer via e-post?

Det är en av de vanligaste frågorna. Många missbrukar möjligheterna att skicka nyhetsbrev via e-post. Men faktum är att denna marknadsföringsform vida överträffar de flesta marknadsföringskanaler om man bara följer den viktigaste regeln.

Vilken är den viktigaste regeln för att e-postmarknadsföring ska fungera?

Skicka bara till dem som vill ta emot dina brev! Du ska också vara mycket tydlig med hur man avregistrerar sig för kommande utskick. Då får man tillslut de prenumeranter man förtjänar och som man kan föra en bra dialog med. Du får ej skicka till privatpersoner som du inte har ett kundförhållande till eller som givit sitt medgivande.

Hur får jag många prenumeranter?

Det finns många svar på den frågan. Men det viktigaste är att du har ett bra innehåll som din målgrupp är intresserad av och att du ger mervärde till dina läsare. Då kommer de att vilja rekommendera innehållet till andra.

Vad är viktigast – text eller bilder?

Det är oerhört olika, men i nyhetsbrev så är textinnehållet oftast viktigast. De som prenumererar på ett nyhetsbrev gör det för att få ny information med jämna mellanrum. Det får man genom att läsa text. Men som sagt – det kan finnas nyhetsbrev där bilderna är viktigare. Nyhetsbrev från fotobloggar till exempel.

Hur viktig är layouten?

Layouten är viktig, men innehållet är viktigare. Det ska vara grafiskt tilltalande. Men alltför mycket design kan ta fokus från innehållet. En överarbetad layout med stora logotyper kan också ge ett ”reklammässigt” intryck, vilket kan slå åt fel håll. Dessutom kan mycket design och bilder blockera inkorgen hos mottagaren med alla sina megabyte. Rent och snyggt ska det vara. Lagom är bäst.

Hur ofta ska jag skicka ut mitt nyhetsbrev?

Det skiljer sig åt. Det är viktigt att nyhetsbrevet inte kommer för ofta. Då upplevs det tjatigt och då riskerar du att få avanmälningar. För många företag räcker det med tre-fyra gånger om året. Men för vissa klubbar, företag eller organisationer kan det vara motiverat att skicka mycket oftare än så.

Vilken tid är lämpligt att skicka?

Det skiljer mellan olika målgrupper. Riktar du dig till yrkespersoner med kontorsjobb så kan det vara bra att skicka på morgonen eller förmiddagen mitt i veckan, till exempel tisdag eller onsdag. Skicka helst inte på eftermiddagar och absolut inte på en fredagseftermiddag då många är på väg hem. Å andra sidan så läser fler och fler sina nyhetsbrev i mobilen och då kan de mest oväntade tidpunkter fungera bra för din målgrupp. Testa!

Jag riktar mig till slutkonsumenter. När ska jag skicka då?

Hur ser din målgrupp ut? Många människor sitter i dag med sin smartphone i tv-soffan om kvällarna. Tror du att din målgrupp gör detta? Då kan du skicka ut ditt nyhetsbrev klockan 19.00 till exempel. Det är alltså mycket bra att känna till sin målgrupp och dess vanor för att tajma in brevet rätt.

Hjälp… jag kommer inte på något att skriva om!

Detta är vanligt. Många företag gör sitt brev i sista minuten – med skralt innehåll till följd. Ha ”nyheter” som en stående punkt på era veckomöten. Eller skicka ut ett mejl till alla anställda och fråga om det finns något nytt att berätta. En nyanställning? Ny produkt? Extraerbjudande?

Vad är bra nyheter?

Det är viktigt att du identifierar din målgrupp. Vilken typ av nyheter är de intresserade av? Om de har valt att prenumerera på ”Sportfiskenytts” nyhetsbrev så vill de naturligtvis ha nyheter som rör fiske. Då är det inte så intressant vem som är nyanställd på redaktionen. Vad skulle du själv vilja ha som prenumerant? Nya fiskerekord? Extraerbjudande på haspelrullar? Tips på nya spännande fiskeresor?

Hjälp… vi kommer fortfarande inte på något att skriva om!

Skicka inte ut brevet i så fall. Ibland infinner sig nyhetstorkan. Särskilt sommartid då bemanningen på företaget kanske är låg. Ta det som en lärdom och jobba hårt för att få till ett intressant och spännande innehåll till nästa brev i stället. Att skicka ut ett nyhetsbrev bara för sakens skull kan vara direkt kontraproduktivt.

Får jag skicka till vem jag vill?

Nej. Företag får inte skicka e-post till privatpersoner som inte aktivt har medgett att de vill ta emot det. Det står i marknadsföringslagen. Som företagare får du skicka till företag som du har någon typ av affärsrelation till. Som privatperson får du skicka e-post till vem du vill.

Jag tror inte att vi säljer något tack vare brevet. Bör jag då fortsätta?

Om nyhetsbrevet enbart innebär arbete utan att ni får något tillbaka så ska ni naturligtvis sluta med det. Men tänk efter innan ni slutar. Kolla hur många som har läst tidigare brev. Fråga bland dina kunder om de får era brev och vad de tycker. Ofta är försäljningen inte omedelbar. De flesta behöver en viss betänketid innan de går till köp. Kanske har brevet bidragit till större kännedom och goodwill?

Hjälp… ingen vill, kan, eller har tid att skriva hos oss!

Fundera på hur viktigt nyhetsbrevet är för er. Har du verkligen ställt frågan till alla på ert företag? Det kanske är någons hemliga dröm att få arbeta som skribent. Om inte annat går det att anlita externa skribenter som är specialiserade på nyhetsbrev. Här vill vi framför allt tipsa om vårt partnerföretag www.wordpower.se.

Hur långa ska texterna vara?

Skriv kort!

Varför är det viktigt att skriva kort?

Människor är lata av naturen. De flesta läser bara rubriker och bildtexter när de läser morgontidningen. På webben är man ännu mer otålig som läsare. Oftast scannar man snabbt över en sida med ögonen. Är det för mycket text så klickar man helt enkelt bort den. ”Kill your darlings” är ett vanligt uttryck bland journalister. Det betyder att man ska ta bort alla onödiga formuleringar.

Hur strukturerar jag texten i en nyhetsartikel?

Tänk som en journalist. Det viktigaste först och sedan det mindre viktiga i fallande ordning. Man ska kunna kapa en text från slutet om den inte får plats. När texten är klar är det dags att göra rubriken. Den ska sammanfatta nyheten på några få ord. Gärna känsloladdade ord som talar direkt till dig genom skärmen. En ingress kan också vara bra. Ett par korta meningar i fet stil före ”brödtexten”.

Hur många nyheter behöver man ha?

Man behöver inte ha mer än en nyhet om den är tillräckligt viktig eller intressant. Om du har väldigt många nyheter att presentera så bör du välja ut de 2-5 viktigaste och sedan länka till din webb där man kan läsa fler nyheter. Ställ dig också frågan om nyheten verkligen är intressant.  ”Kill your darlings” bör tillämpas även här. 

Kan man ha med rabatter eller extraerbjudanden i nyhetsbrevet?

Ja, det går utmärkt, om det går i linje med nyhetsbrevets övergripande profil. Om ”Sportfiskenytt” väljer att ha en annons om 50% rea på flugfiskespön så är det helt okej. Det är dock inte okej om ”Sportfiskenytt” annonserar om viktminskningspiller. Då tappar man i trovärdighet. Men var tydlig med att skilja på redaktionellt innehåll och annonser. Det redaktionella bör alltid få högsta prioritet.