Interaktivitet blir allt viktigare inom e-postmarknadsföring. Det räcker inte att bara skicka ut nyhetsbrev och erbjudande. För att du ska få resultat måste du ha engagerade mottagare. Mottagare som ser fram mot dina e-postutskick med intresse, i stället för att låta dem drunkna i mejlfloden eller rutinmässigt trycker på delete-tangenten när de kommer.

Det handlar självklart om att skapa ett faktainnehåll som är intressant för mottagaren. Men det gäller också att hitta vägar att engagera, locka och överraska. Mottagarna ska känna att du bryr dig om vad de tycker, att de kan vara med och påverka.

Innan du sätter igång så ska du fundera över vad du vill att mottagarnas engagemang ska leda till. Välj därefter vilken eller vilka metoder du ska använda för interaktivitet och engagemang. Viktigt är också att du redan i förväg bestämmer hur du ska kunna mäta mottagarnas engagemang.

Tiopunktslistan ger förslag på hur du kan engagera och interagera med dina mottagare i dina digitala nyhetsbrev. Utifrån den och utifrån vad du själv vet om dina mottagare kan du gå vidare.

Lycka till!

Tio punkter för att öka dina mottagares engagemang

  • Anpassa innehållet till mottagarna. För att engagera dina mottagare måste de erbjuda dem ett material – information eller erbjudanden – som de är intresserade av. Det kan tyckas självklart, men är lätt att glömma bort, när du har mycket du vill berätta. Sålla och fokusera!

  • Ta reda på mer om dina mottagare. Ge mottagaren möjlighet att tala om för dig vad han/hon tycker och vill. Det är viktigt för dig att veta – och gör också att mottagarna upplever att du bryr dig om dem och deras uppfattning. Här kan du till exempel använda enkla enkäter, frågeformulär eller sociala medier som Facebook och Twitter.

  • Guida dina mottagare. De flesta av dina mottagare har ont om tid. Var noga med att ge nya läsare/mottagare information om hur de snabbt och lätt hittar i det material du skickar ut. Berätta för både gamla och nya mottagare om vad som är på gång just nu och i framtiden inom ditt område så att de vet vad det har att vänta sig.

  • Ge dina mottagare en gräddfil. Låt mottagarna vara de första som får tillgång till information, företagsnyheter eller erbjudanden.

  • Erbjud något extra. Ibland räcker det inte bara med ett bra innehåll. För att engagera dina mottagare kanske du måste erbjuda något extra. Kanske att de får delta i ett lotteri eller får en liten present om de aktivt hör av sig.

  • Visa dina mottagare att de kan påverka. Genom att be om dina mottagares åsikter om till exempel en ny webbsida eller någon annan förändring du planerar visar du att de är viktiga för ditt företag.

  • Tänk utanför ramarna. Låt inte dina utskick falla in i en alltför stel mall. Försök att vara kreativ, formulera dig och utforma innehållet så att det väcker intresse och nyfikenhet.

  • Studera goda exempel. Du behöver inte uppfinna hela hjulet varje gång. Titta på hur andra arbetar med digital marknadsföring och interaktivitet. Kopiera inte men låt dig inspireras.

  • Var noga med tajmingen. När du gör ett utskick tänk inte enbart på vilken tidpunkt som passar din verksamhet. Fundera också på när det är optimalt för mottagaren. När är det du har att erbjuda viktigt just fin dina mottagare? Det kan bero på säsong, väder eller något annat.

  • Följ upp dina utskick. Det är lätt att missa ett mejl, det vet vi alla, speciellt när mycket händer samtidigt. Därför kan det vara bra att följa upp ditt utskick med en enkel påminnelse.

    Läs mer om vårt verktyg för nyhetsbrev