Artikelförfattarna hänvisar till en färsk studie av analysföretaget Custora som visade att antalet kunder som värvas via e-post har fyrdubblats under de senaste fyra åren och nu står för nästan 7 procent av de totalt förvärvade kunderna. Organisk sökning är den effektivaste kanalen, den står för 16 procent av de förvärvade kunderna, medan Facebook och Twitter ligger långt efter. Facebook var nästan obetydlig som kundkanal. En mycket liten andel av kunderna gör ett besök som leder till köp via Facebook. Twitter är ett ännu svagare sätt att locka kunder. Här kan du läsa om vårt verktyg för nyhetsbrev

Men kunder som kommer till företagen via e-post är mer benägna att handla och spendera. Custora-studien visar att e-postkunder är 11 procent mer värdefulla än genomsnittet. Organic search-kunder (icke sponsrade sökresultat) är 50 procent mer värdefulla än genomsnittet. Facebook-kunderna är genomsnittliga och Twitterkunderna är 23 procent mindre värdefulla än genomsnittet.

Artikelförfattarna hänvisar en intervju med Sim Jenkins, vd för BrightWave Marketing och författare till The New Inbox: Why Email Marketing Is the Digital Marketing Hub in a Social & Mobile World. ”E-post kommer alltid få hantera ryktet om att det är passé”, har Simms Jenkins sagt. ”Det är inte ett sexigt verktyg som Pinterest, Instagram eller Vine. Men pendeln har verkligen svängt tillbaka de senaste åren, delvis på grund av lågkonjunkturen. Folk vill ha saker som genererar intäkter, inte bara spännande nymodigheter”.

Jenkins erkänner att sociala medier är ett värdefullt verktyg – det är bra för att öka kundens engagemang – men det är inte det bästa sättet att driva försäljningen. ”Om du bara har en kula kvar i ditt vapen för att sälja något, så bör e-post alltid vara den kulan”, säger han.

E-post är effektivt eftersom det är baserat på tillåtelse. Personerna på din e-postlista har gett dig lov att skicka meddelanden till dem. I och med förekomsten av smartphones och surfplattor, är de dessutom alltid tillgängliga för att lyssna. Egentligen är e-post ett förstahandsval för telefonen.

Den ”nya inkorgen” som Jenkins refererar till i sin boktitel är en inkorg som är alltid på. Folk kollar sin e-post hela tiden, oavsett var de är. Och det gör att du kan hålla en tät kontakt. Men fönstret är smalt. När folk läser e-post på en mobil enhet de gör det snabbt. Det innebär att din e-post måste vara kraftfull nog att få uppmärksamhet på mycket kort tid.

Dina e-postmeddelanden bör åtminstone inte irritera mottagaren. Ett sätt att undvika det är att låta din målgrupp bestämma när de får din e-post. Du bör ha en sida där de kan justera sina inställningar.

Kom också ihåg att e-post kräver en annan ton än kanaler som Facebook och Twitter. Du kan inte bara kopiera dina Facebook-insatser i e-post. ”Via e-post vill folk ha erbjudanden”, säger Jenkins. ”På Facebook vill de ha en mer lättsmält relation till varumärket. Och på Twitter vill de ha nyheter och uppdateringar. Det förstår de starkaste varumärkena, att anpassa sina budskap istället för att skicka samma saker över flera kanaler.”

En primär orsak till varför e-post är en starkare kunddrivande kanal är mobila enheter: De möjliggör bättre e-postmarknadsföring på många sätt. Du kan till exempel sätta vissa meddelanden vid kassadisken som säger, ”Skicka ett sms med din e-postadress och få 10 procent rabatt på nästa köp.” På så sätt kan du bygga upp dina e-postlistor.

Men mobilen för också med sig utmaningar för e-marknadsförare. 40 procent av all e-post läses numera på smartphones, vilket betyder att de måste kodas för att vara attraktiva på telefonens skärm. Sjuttio procent av konsumenterna kommer att avbeställa din e-post om den ser konstig ut på en mobil enhet.

”Om du inte optimerar e-posten, utan bara låter det tyna bort till förmån för de coola nya verktygen där ute, kommer ditt företag att påverkas negativt”, säger Jenkins. ”Jag är fortfarande förvånad över att vissa människor bara slänger ut månatliga e-post till sina abonnenter. Alltför många jagar efter nya saker i stället för att investera i det som verkligen fungerar, vilket är e-post. E-post är viktigare än någonsin. Och de som utnyttjar det mest effektivt kommer att bli de stora vinnarna.”

Här kan du läsa artikeln på engelska

Här kan du läsa om vårt verktyg för nyhetsbrev