E-post är ett av våra allra viktigaste kommunikationsredskap idag, trots att det finns en ökad användning av många andra former av kommunikation, såsom IM, chatt och sociala nätverk. En e-postadress krävs för nästan alla former av kommunikation (för att registrera konton på sociala nätverk, chatt etc.) och för alla typer av online e-handel, som en form av identifikation.

E-postmarknadsföringens fördelar mot andra kanaler

  1. Effektivt – man når många samtidigt
    I Sverige använder över 90% av befolkningen e-post. År 2016 finns det över 2,6 miljarder e-postanvändare över hela världen, och i slutet av 2020 tror man att det kommer att ha ökat till 3,0 miljarder, enligt Radicati Groups senaste rapport. Nästan hälften av befolkningen i världen kommer att använda e-post i slutet av 2020.
  2. Fungerar oberoende av plattform
    Allt fler öppnar och läser mejl och nyhetsbrev på sin Smartphone. Antalet mobila enheter i världen (smartphones och surfplattor) passerade världens befolkning runt slutet av 2014. Vi har alltså fler mobila enheter än vad vi har människor i världen. Det betyder att chansen för att nyhetsbrevet ska bli läst är rätt hög eftersom du kan läsa e-brevet när och var du vill.
  3. Filtrering och segmentering möjlig
    Skicka till rätt målgrupp. Det finns möjlighet att göra många olika sändlistor och filtreringar i verktygen för e-postmarknadsföring. Sänd ut till alla kunder eller välj ut en målgrupp för att kunna specificera gruppen av mottagare mot olika utvalda kriterier. Du kan också välja att visa/dölja delar i ditt brev beroende på mottagare. På så sätt spar du massvis av tid.
  4. Interaktivt
    Genom speciella verktyg går det att skapa triggermail – dvs nyhetsbrev som automatiskt skickas ut när en besökare gjort en viss aktivitet på din sajt. Om en besökare kanske har lagt varor i korgen men inte slutfört beställningen kan man göra ett utskick som säger att ”Vi ser att du missade att lägga beställningen. Vi bjuder på 10% på din order om du slutför din beställning senast kl 00:00”.

    Det går också att lägga upp flera olika serier med nyhetsbrev som skickas ut vid bestämda aktiviteter.

    Med e-postmarknadsföring kan du också få tillgång till feedback och detaljerade uppgifter om hur din kommunikation fungerar, t ex genom enkätverktyg eller via kampanjrapporter. Skapa ett konto i Palomas enkätverktyg Kurios och få upp till 100 respondenters svar gratis!
  5. Lätt att använda
    Med Palomas användarvänliga verktyg Postman är det väldigt enkelt att utforma ditt eget nyhetsbrev, skapa innehåll, designa fritt använda olika adresslistor och funktioner samt att mäta resultatet, även på detaljnivå.
  6. Kostnadseffektivt
    Kostnaden per kontakt är låg vid e-postmarknadsföring, speciellt om man sätter upp specifika mål, använder filtrering och gör noggranna uppföljningar. Du har tillgång till en fullständig översikt! Enkelheten i utformning och användandet i Postman gör det möjligt att snabbt få ut information till dina mottagare.
  7. Ökar lönsamheten
    Postman ger dig också möjlighet att få ut detaljerad statistik som gör det möjligt för dig att ständigt förbättra din kunskap om mottagarnas beteenden och få bättre resultat, genom att göra små justeringar i utskicken varje gång – utefter det du lär dig om dina mottagare.