Håll vad du lovar i ämnesraden

Snärj inte in dig i lögner eller förskönande omskrivningar i din ämnesrad. Du måste kunna stå för innehållet du utlovar i ämnesraden. Du kanske lurar in en och annan läsare, men det kommer garanterat att vara sista gången de besöker dig. Om innehållet inte lever upp till ämnesraden riskerar du att få dåligt rykte och därmed hamna på spam-listor.

Låt ämnesraden hamna högt på din dagordning

Att skriva ämnesraden är ofta något som kommer sist i prioriteringslistan när man gör sin e-postkampanj, och oftast något som stressas fram på sluttampen. Tänk tvärtom! Eftersom ämnesraden består av de viktigaste orden bör detta prioriteras tidigt. Varför inte bestämma dessa ord först av allt? Det kan faktiskt hjälpa dig att fokusera mer på budskapet om du redan har rubriken klar för dig. Det allra bästa vore om du testade olika ämnesord på utvalda segment av din e-postlista för att vässa budskapet inför ditt stora utskick. Men du kan också testköra dina utskick på dina arbetskamrater, ditt marknadsteam, vänner eller släktingar.

Kolla upp vad som har funkat tidigare

Om du har skickat nyhetsbrev en tid så kan du alltid gå tillbaka och granska vilka utskick som har genererat mest klickar, mest handlingar eller annan statistik. Titta på vad du skrev i ämnesraden på dessa utskick och granska om där finns någon röd tråd. Det är naturligtvis inte alltid som ämnesraden är att tacka, men det kan ändå vara värt att ägna en stunds eftertanke. Om du till exempel har fått många träffar på typen: ”Tio tips för att…”, så kan det vara värt att prova detta tema igen. Men var försiktig så att ämnet inte blir uttjatat.

Hitta nyckelorden som lockar dina läsare

Ju fler utskick du gör desto lättare är det att upprätthålla konversationen med dina läsare. Den statistik som detta genererar hjälper dig att hitta de ämnen som dina läsare önskar mest. Om du lyckas identifiera dessa nyckelord eller ämnen kan du plocka ut dem och skriva dem i din ämnesrad. På det sättet fångar du lättare dina läsares intresse. Det var länge sedan folk läste allt som hamnade i deras inkorg. I dag gäller det att kunna göra dem nyfikna. Ett bra sätt att göra detta är att vädja till människans strävan efter att vara först informerad. Genom att förstå betydelsen av ämnesraden har man kommit en bit på vägen. Detta var en liten introduktion till ämnesradens betydelse och vad man bör tänka på när man skriver den. Mycket händer på området och se till att vara uppdaterad på området.