Ämnesraden ska vara framtung

Antalet tecken som får rum i ämnesraden varierar mellan e-postklienter, men de flesta tillåter cirka 50 tecken, mellanslag inräknat. Tänk på detta när du skriver din ämnesrad. Informationen ska vara ”framtung”, det vill säga det viktigaste först. Var också noga med att undvika att avstavning sker på betydelsefulla ställen, som till exempel mitt i en prisuppgift eller ett datum.

Hög öppningsfrekvens inte alltid målet

Kom ihåg att hög öppningsfrekvens av dina nyhetsbrev inte behöver vara slutmålet med din kampanj. Är du ett säljande företag så är väl själva huvudsyftet att sälja mer? Ibland kan låg öppningsfrekvens ha lett till fler köp hos dina prenumeranter. Då är det viktigt att gå djupare i sin analys av statistiken än att bara titta på antalet öppningar eller registreringar. Om det har varit få öppningar men många beställningar, så kan det tyda på att man har hittat ett köpstarkt segment som man ska behandla ytterligare.

Gör ämnesraden personligt anpassad

Gör ditt utskick personligt genom att anpassa din ämnesrad till dina prenumeranters preferenser, intressen, tidigare köp, webbesök, eller klickade länkar. Men var försiktig när du personanpassar ämnesraden för tidigare köp. Köpet kan ha varit en gåva från någon annan och har kanske inte så mycket att göra med din läsares intressen. Det är också viktigt att göra det enkelt för dina läsare att hitta och uppdatera sina intressen, preferenser eller andra för dig användbara data.

Brådska lockar till handling

Om ärendet brådskar tar man tag i det direkt. Sätt därför en snäv deadline för dina erbjudanden: ”Erbjudandet löper ut klockan 21:00”, ”Sista dag för säker julleverans…”. Fundera även på detta knep när du ska göra en serie av utskick. Om du skickar på tisdagen kan det stå ”Fyra dagar kvar…”, för att på torsdagen låta det stå ”endast 24 timmar kvar”.

Undvik att hamna i spamfiltret

Ämnesraden är extra känslig för spamfilter. För att undvika att hamna i mottagarens skräpkorg så bör du först köra ditt utskick genom en innehållscheck för att identifiera spam-liknande ord eller fraser. Tips: Brev med ämnesrad i enbart versaler eller med flera utropstecken brukar ofta hamna i skräpposten.