1. Kan kunden agera direkt på erbjudanden och länkar?
    E-brevet bör länka mottagaren direkt till den detaljinformation som utlovats, eller direkt till en beställningssida om det gäller ett erbjudande.
  2. Talar nyhetsbrevet om till vilken adress och varför det har skickats?
    Mottagaren kan mycket väl ha glömt att han eller hon är prenumerant och varför de har börjat prenumerera.
  3. Erbjuder ni mottagaren att kontrollera sin prenumeration?
    Erbjud gärna mer än bara "avsluta prenumerationen", exempelvis att välja mellan olika kategorier och frekvenser, ändra adress eller att ha flera adresser.
  4. Kommunicerar ni er integritetspolicy?
    Alla är vi måna om att skydda våra e-postadresser. En kort text om eller länk till företagets integritetspolicy bör vara standard i alla e-brev.
  5. Levererar ni mervärde till mottagaren?
    "What have you done for me lately". Att en gång ha varit intressant räcker inte. Mottagaren utvärderar nyhetsbrevet varje gång. Det är en ständig prövoperiod där ditt brev konkurrerar om utrymmet i mottagarens inbox. För att få stanna kvar där måste du varje gång ge något av värde till mottagaren.