Läs mer om vårt verktyg för nyhetsbrev

Företag till kund

  1. Visitkort
    Sätt ett erbjudande på baksidan av dina visitkort för att få intresserade att skriva upp sig på din lista.

  2. Utställningar
    Ta med en skrivplatta eller bok till utställningar och ge personer där en chans att skriva upp sig. Kom ihåg att be om tillstånd att skicka e-post till dem som gör det.

  3. Anordna ett eget evenemang
    Många företag kan anordna egna tillställningar och be deltagarna att skriva upp sig på e-postlistan.

  4. Särskilda klubbar
    Skapa exempelvis en födelsedags- eller årsdagsklubb där personer som skriver upp sig får något speciellt.

  5. Motivera dina anställda
    Dina anställda kan vara din största tillgång. Ge dem extra betalt för att samla in värdefulla e-postadresser.

  6. Rekommendationer
    Be dina kunder att rekommendera dina tjänster till andra och ge dem rabatter i utbyte.

  7. Om din e-post ”studsar”
    Kontakta dem vars e-post inte längre är aktiv och be om en uppdaterad e-postadress.

  8. Se till att synas i nyhetsbrev
    Kom överens med ett annat företag om att inkludera en länk till deras prenumerationsformulär i ditt nyhetsbrev, och be dem göra detsamma för dig.

  9. SEO
    Se till att viktiga nyckelord finns med på din hemsida så att du hamnar i toppen på sökmotorerna när kunder letar efter dina produkter och tjänster.

  10. Presentreklam
    Skicka gåvor via vanlig post och be om e-postadresser i utbyte.

  11. Direktreklam
    Du kanske har en kontaktlista utan e-postadresser? Skicka ett reklamerbjudande som enbart kan utnyttjas om man skriver upp sig på din e-postlista.

  12. Prenumerationsformulär på hemsidan
    Se till att prenumerationsformulär finns att fylla i på varje sida. För att få så många uppskrivningar som möjligt ska det helst synas utan att man behöver scrolla.

  13. Pop up-fönster
    När någon är på väg att lämna din hemsida, se till att ett fönster kommer upp där de har möjlighet att lämna sin e-postadress.

  14. Skicka vidare
    Lägg till en länk där man kan tipsa sina vänner om ditt nyhetsbrev.

  15. Arkivera nyhetsbrev
    Spara dina nyhetsbrev på hemsidan för att uppmuntra intresserade att skriva upp sig.

  16. Skapa ditt eget sociala nätverk
    Använd ning.com för att skapa ett eget socialt nätverk och ge dina besökare chansen att träffa varandra och börja prenumerera på ditt nyhetsbrev.

  17. Exklusiva e-posterbjudanden
    Skapa erbjudanden som endast är tillgängliga via e-post.

  18. Telemarketing
    Om du har någon på tråden, lägg inte på innan du hunnit fråga om du får lägga till dem på e-postlistan.

  19. Lotteri
    Ställ en skål på disken och anordna en tävling. En vinnare dras sedan varje vecka och detta presenteras i ditt nyhetsbrev. Lägg till alla som lägger sitt visitkort i skålen på listan, se bara till att du berättar det för dem.

  20. Prenumerationer
    Lägg till en länk till ett prenumerationsformulär i din e-post så att de som får dina nyhetsbrev vidarebefordrade till sig kan skriva upp sig direkt på listan.

  21. Utställningar
    Samla in visitkort och spara dem i ett kalkylblad i exempelvis Excel. Var bara noga med att be om lov innan du skickar e-post till dem.

  22. Gatupratare
    Om du har en försäljningsplats, varför inte använda trottoaren utanför för att annonsera ditt nyhetsbrev? Skapa ett erbjudande för att locka kunder i butiken att skriva upp sig på listan, och kanske lyckas du öka din försäljning under resans lopp.

  23. Kvitton
    När någon signerar kvittot efter ett kortköp, be dem lägga till sin e-postadress. När dagen är slut kan du skicka ett tack för att de handlat hos dig och välkomna dem till din e-postlista.

  24. Marknader
    Om du deltar i en lokal gatumarknad, kan du samla e-postadresser där och då. Du kan öka intresset genom att erbjuda en rabatt på första eller nästa köp.

  25. Videotävling
    Anordna en tävling där kunder får skapa korta videofilmer om varför de gillar ditt ideella arbete, ditt företag eller dina produkter. Be dina kunder skicka filmerna till dig och publicera dem sedan på din Facebooksida. Låt därefter dina besökare rösta om vem som bör vinna det pris som du erbjuder. De tävlande kommer sprida budskapet via e-post, Twitter och Facebook i jakten på röster och på så vis får du en chans att synas mer. Räkna ”gillanden” eller kommentarer till varje video för att bestämma vinnaren. Se till att du också har ett prenumerationsformulär på din Facebooksida för att samla fler e-postadresser.

  26. I paketet
    Om du skickar produkter har du en möjlighet du inte får missa – i kartongen! Skicka med en lapp där du informerar om att du har e-posterbjudanden. Hänvisa till ditt nyhetsbrevs prenumerationsformulär, och när kunden har skrivit upp sig på din lista får de sitt första kampanjerbjudande.

  27. Icke-vinstdrivande verksamhet
    Om ditt företag ägnar sig åt ideell verksamhet kan du lägga till en rad för e-postadress i alla donationskuvert.

  28. Butiksparty
    Ha ett party i butiken relaterat till dina varor eller tjänster. Om du till exempel säljer hattar kan du anordna en ”hattfest” då du uppmuntrar personal och kunder att bära tokiga hattar samtidigt som du har rabatterbjudanden på dina. Så passar du på att samla e-postadresser medan butiken är full.

  29. Använd det du har
    Ta alla dina personliga kontakter, vänner och kollegor, från dina andra kontaktlistor och skicka dem ett personligt mail där du ber honom eller henne att skriva upp sig på din företagslista. Glöm inte bort att lägga till en prenumerationslänk och berätta om fördelarna de kommer få då de går med, som rabatter, kuponger och exklusiv information. Eftersom du redan känner dem kommer de troligtvis skriva upp sig ganska snabbt.

  30. iPad
    Passa på att ta vara på hur spännande många tycker att det är med ny teknik. Erbjud möjligheten att skriva upp sig för ditt nyhetsbrev där du befinner dig och använd ett prenumerationsformulär för att samla e-postadresser direkt i din iPad.

Företag till företag

  1. Signatur
    Lägg till en prenumerationslänk vid signaturen du använder i din e-post.

  2. Medlemmar i handelskammaren
    Gå med i din lokala handelskammare. Om det är tillåtet skickar du e-post till hela medlemslistan där du berättar om dina tjänster och inkluderar en länk för att skriva upp sig för att få ditt nyhetsbrev.

  3. Nedladdningar
    Är det möjligt att ladda ned något gratis från din hemsida? Låt besökare fylla i ditt prenumerationsformulär innan du låter dem ladda ned.

  4. När du håller tal
    Under ett tal kan du alltid passa på att berätta att mer information går att finna på din hemsida. Erbjud dem också något för att skriva upp sig för att få ditt nyhetsbrev, till exempel gratis konsultationer. Det kan också vara en idé att ha med sig något där din e-post-information finns med, till exempel en broschyr, som du kan dela ut.

  5. Nätverka
    Sätt mål för att utöka ditt nätverk. Gå på olika evenemang och ha som mål att få 10-20 visitkort, sedan skickar du dem e-post direkt och berättar vilket nöje det var att träffa dem.

  6. Ge bort en iPod
    Varje månad kan du lotta ut något värdefullt och roligt bland dem som skriver upp sig på din lista. Saken behöver inte relatera till ditt företag, men vill man ha en chans att vinna måste man vara med på listan!

  7. Endast för prenumeranter
    Har du något särskilt som lockar på din hemsida? Om du endast ger prenumeranter tillgång till detta kan du på så sätt locka fler att prenumerera.

  8. Undersökningar
    Om du utför en undersökning, se till att du inkluderar information om hur man skriver upp sig för ditt nyhetsbrev.

  9. Fakturor
    Se till att möjligheten att skriva upp sig på din e-postlista finns med på de fakturor du skickar ut.

  10. Twitter/Facebook
    Publicera länken till ditt nyhetsbrev på Facebook och Twitter och det kommer att spridas.

  11. Facebook
    Skapa en prenumerationslänk direkt på ditt Facebookkonto.

  12. Sociala medier
    Gör det möjligt för dem som läser din e-post eller dina nyhetsbrev att dela ditt material på Facebook eller Twitter. Dina mottagare delar med sig till sina nätverk och det enda du behöver göra är att komma ihåg den där prenumerationslänken.

  13. WordPress
    Bloggar du hos WordPress? Du kan enkelt bifoga ett prenumerationsformulär på din blogg genom att ladda ned en WordPress Plug-In. Sedan kan du samla e-postadresser direkt på bloggen.

  14. Använd sociala positioneringstjänster
    Ge rabatt till kunder som besöker dig och visar det på sociala positioneringstjänster i mobilen, som till exempel Foursquare, Gowalla eller Google Latitude. Detta betyder att de visar alla i sitt nätverk att de varit i din butik eller talat med dig. Ge stor rabatt till den som på det här sättet besöker dig flest gånger varje månad och be om deras e-postadress.

  15. Kommentarer på bloggar och forum
    Lämna insiktsfulla kommentarer på bloggar och forum som du vet att kunder eller möjliga kunder besöker. Bifoga sedan en länk till sidan där prenumerationsformuläret finns.

  16. De som följer dig på Facebook
    Skicka e-post varje vecka via Facebook till dem som följer dig och till dina vänner, med en förfrågan om att skriva upp sig på din lista. Hänvisa dem till webbsidan där ditt prenumerationsformulär finns och locka dem att skriva upp sig genom att erbjuda rabatter eller specialerbjudanden. När de skrivit upp sig kan du leda dem till en sida där de får en kod eller rabattkupong, eller skicka rabatten direkt via e-post.

  17. Twittra
    Varje vecka kan du twittra om att du ger bort något värdefullt till dem som skriver upp sig på din lista. Via länkar kan du leda dem till ditt prenumerationsformulär.

  18. Facebook
    Skapa din egen Facebookgrupp och bjud in personer att gå med i den. Kom ihåg att hålla gruppen vid liv genom att ofta lägga upp nytt material. Då och då lägger du även upp en länk för att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev.

Där har du det alltså, massor av idéer för att få din lista att växa! Kom ihåg att varje kundmöte är ett tillfälle att utöka listan ytterligare. Och lägg på minnet att listor som baseras på personer du fått tillstånd att skicka e-post till kommer att ge dig bäst resultat, då detta är personer som är engagerade och intresserade av vad du har att erbjuda.

Källa: VerticalResponse.