“Call to Action” eller CTA är en marknadsföringsterm som innebär en uppmaning till potentiella kunder att handla eller att genomföra ett köp. I detta sammanhang, där vi talar om webbkommunikation, är CTA en banner, en knapp, någon typ av grafik eller text som ska uppmuntra till att klicka vidare.

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande.

Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling genom en effektiv CTA.

För att lyckas med din CTA så behöver du hålla balansera mellan ditt mål med brevet och dina prenumeranters behov. Din CTA ska övertala dina läsare att agera – de ska göra ett köp, registrera sig för något eller att besöka en webbsida.

Nedan följer tio nyttiga tips för att du ska lyckas med din CTA.

  1. Formatet är viktigt
    CTA:er kan vara en kort text, en bild eller en kort text. Knappar brukar få det största genomslaget. Men vad du än väljer så var säker på att man kommer till ett relevant ställe om du trycker på den, oavsett om du kommer till en hemsida, formulär eller någon annan destination. Knappen behöver inte bara vara en liten ruta med text. Det kan ha andra former, som en bild eller något annat som är tydligt ”klickbart”.
  2. Tänk på språket
    Se till att håll språket enkelt och rakt. Berätta för läsarna exakt varför de borde trycka och vad de får ut av att göra det. Använd gärna verb som manar till direkt handlig. CTA:er ska kunna ge direkt svar på de tre frågorna ”vad?”, ”varför?” och ”när?”.
  3. Innehållet måste engagera
    Innehållet ska engagera och uppmuntra läsare att agera. Innebörden av meddelandet ska understödja själva CTA:en. Använd också design som drar ögat till den.
  4. Storleken har betydelse
    Nyhetsbrevsläsare brukar inte ägna alltför mycket tid åt läsningen. De scannar av brevet snabbt och gör en bedömning av vad som är intressant. Det är därför viktigt att låta din CTA framstå tydligt. Gör den stor utan att vara överväldigande. Textens storlek är också viktig. Använd ett väl beprövat webbtypsnitt som syns tydligt mot bakgrunden.
  5. Färg drar uppmärksamhet
    Använd färg som drar uppmärksamhet till din CTA genom att låta den kontrastera mot bakgrunden. Men tänk också på hur väl den stämmer överens med det övriga färgtemat i ditt nyhetsbrev.
  6. Placera din CTA rätt
    Den mest effektiva placeringen för en CTA-knapp naturligtvis högt upp, där man inte behöver scrolla ner för att hitta den. Lägger du den högt upp så ökar chanserna till respons från dina läsare då många av dem är alltför upptagna för att läsa mer än den första synliga sidan.
  7. Repetera, repetera, repetera…
    Genom att placera din CTA-knappar på flera ställen i brevet ökar du tillfällena för läsarna att hitta dem – men för många kan upplevas som tjatigt. Välj en lagom nåSe till att logotyper, bilder, rubriker med mera länkar till samma innehåll.
  8. Lämna blankt utrymme runt om
    Du kan dra mer uppmärksamhet till din CTA om du lämnar ett tomt fält runt din knapp. Låt övrig text och bilder vara en bit ifrån. På så sätt står den ut mer från det övriga innehållet i brevet.
  9. Infoga ikoner och bilder
    Att infoga visuella ledtrådar i din CTA kan du öka klickfrekvensen. Till exempel, en shoppingikon i form av en varuvagn kan göra din CTA mer intressant och uppmuntra till mer klick.
  10. Säkra din CTA för olika e-postklienter
    Även om bildbaserade knappar i regel ger fler klick kan det hända att vissa e-postklienter kan blockera dem. De riskerar därmed att bli osynliga för läsaren. Motverka detta genom att använda en säker teknik för knapparna. Detta genom att kombinera HTML text, bakgrundsfärger och bakgrundsbilder för att skapa en knapp som bli r synlig även när bilderna blockeras. Om du fortfarande är osäker – se alltid till att ha en alternativtext till din CTA som en backup.