Detta är en konservativ värld bestående av vanemänniskor med ett strikt intresse – att skapa tillväxt åt sitt företag. Detta gör dem relativt förutsägbara och vi på Paloma vill dela med oss av några punkter som är bra att känna till om B2B-marknadsföring via nyhetsbrev.

  1. Utgå från att ingen bryr sig
    Du kan inte räkna med att dina mottagare sitter som på nålar för att få läsa ditt nästa nyhetsbrevsutskick.  Visserligen kanske du har ett kraftfullt nyhetsbrevsverktyg och du kanske har fantastiska produkter att erbjuda. Men detta är egentligen irrelevant. Det som verkligen räknas är att du har en meningsfull relation med din prenumerant. Fråga dig själv vad du egentligen känner till om denne.
  2. Var generös med branschinformation och länkar
    Vi på Paloma har aldrig ignorerat ett mejl som ger bra information om vår bransch och vårt arbetsområde. Vi läser gärna nyheter om vår bransch och klickar gärna på länkar till artiklar med ämnen som rör vårt arbete. Men trots detta får vi sällan sådana mejl. De flesta yrkesmänniskor är beroende av information om sin bransch. Hjälp dem att göra sitt jobb lättare! Bli deras oumbärliga källa till kunskap inom det område du representerar.
  3. Nyhetsbrev fungerar!
    Ja det gör de faktiskt. Men kanske inte på det sätt du tror. Många skriver bara om sin egen verksamhet och sina egna produkter. Glöm det! Lyft blicken och skriv om det som händer i omvärlden, det är då du blir läst. Innehållet i ditt nyhetsbrev bör till 80 procent handla om omvärlden, trender, analyser och till 20 procent om din egen verksamhet.
  4. Det skrivna ordet regerar fortfarande
    Lita på vår erfarenhet när vi säger detta – B2B-marknadsföring domineras av text! Visserligen lockas även affärsfolk av snygga html-kodningar och grafisk design. Men i slutändan är det läsare, och inte tittare, som du kommunicerar med. Du fångar deras uppmärksamhet med hjälp av små överraskningar, öppenhet, intelligens och ett visst mått av självutplånande humor (mycket ovanligt bland affärsfolk, så ta chansen!).
  5. Nyhetsbrev ska helst komma från en människa av kött och blod
    Använd gärna en personlig e-postadress som avsändare när du skickar ut dina nyhetsbrev. Om du försöker nå personer i verkställande befattning så bör du se till att mejlet kommer från din högsta chef, eller åtminstone någon i dennes närhet.
  6. Ignorera inte din omvärld
    Det verkar som om många nyhetsbrevsskribenter arbetar helt isolerade från omvärlden och skriver floskler som bara det mest inbitna affärsfolket kan förstå sig på: ”Vi låter dig expandera horisontellt genom att anpassa dig till makroförutsättningarna och maxa din time vs quality.”
    Kom ihåg att det finns en verklighet där ute som är mycket mer intressant för läsaren än affärsfloskler. Dessutom har det hänt saker i världsekonomin de senaste åren som har bidragit till en viss cynism bland beslutsfattarna. Det gäller inte minst den senaste tidens börsoro till följd av Lehman-kraschen 2008. Beslutsfattare på alla nivåer är i dag mer försiktiga och mer misstänksamma än bara för fem år sedan. Tänk på det innan du trycker på ”send”.
  7. Om inget fungerar – var åtminstone ärlig
    Låt oss anta att du driver en liten firma, specialiserad på elektronikimport. Är det verkligen nödvändig att presentera firman som ”ledande på elektronikimport”? Ger det i själva verket inte bättre intryck om du på ett personligt sätt skriver om hur mycket du kan sänka priserna tack vare dina låga transportkostnader? Kanske borde du till och med erkänna att ni bara är fem anställda. Många företag gillar små och smidiga underleverantörer med personlig närhet.
  8. Ignorera inte det uppenbart viktigaste
    Din viktigaste nyhet ska alltid komma först och få den bästa platsen. Var inte oartig mot din läsare genom att låta henne leta runt efter det som hon egentligen vill läsa. Se till att den viktigaste nyheten också presenteras i nyhetsbrevets ämnesrad.  
  9. Berätta vad du ska berätta
    En journalist skriver alltid ingresser till sina artiklar som sammanfattar artikeln utan att den upprepar vad som stå därefter. På samma sätt kan du skriva en kort sammanfattning i toppen av ditt brev om vad det kommer att handla om. Gärna på ett sätt som lockar till vidare läsning. På så sätt vet läsarna vad som väntar och kan antingen dyka ner i innehållet eller vända ryggen åt det. Varför uppta tiden för någon som du ändå inte kommer att ha glädje av?
  10. Det är okej att vara långrandig
    Ja, du läste rätt! Du har säkert hört att ”ju kortare desto bättre”. Men har du något värdefullt att berätta, såsom ett spännande avslöjande, så kommer även den mest upptagne befattningshavaren stanna till slutet av din text. Det riktiga problemet är att företags nyhetsbrev ibland är gjorda av byråer som inte förstår sig på branschen. Ofta finns det då något i texten som ringer falskt eller syftar fel. I dessa fall är det lämpligare att fatta sig kort för att undvika missuppfattningar.