Strategi

  1. Uppmana till dialog – var tydlig med att du gärna vill interagera med mottagaren. Hänvisa till kontaktvägar där personen kan lämna sina synpunkter.

  2. Ha alltid ett relevant innehåll – ge mottagaren det innehåll han eller hon förväntar sig. Pratar du om något annat är risken för avregistrering stor.

  3. Låt mottagaren dela med andra – inkludera möjlighet att förmedla budskapet i sociala medier ditt utskick. Och se till att ha ett viralt (unikt och intresseväckande) budskap som gör att mottagaren, utan incitament, vill dela med sig till sin bekantskapskrets.

  4. Analysera tidigare utskick – hur många klick får du inom ett specifikt ämne? Genererar detta område många klick är det förmodligen detta du bör fokusera på i framtida utskick.

  5. Använd dig av produktens/tjänstens livscykel – påminn om specifika egenskaper under årstider, regelbunden service, uppdateringar, tillbehör eller liknande.

  6. Skicka till dem som vill ha – var uppmärksam på vilken typ av e-post mottagaren vill ha. Var försiktig med utskick till personer som i andra sammanhang gett ditt företag sin e-postadress.

  7. Skicka ett välkomstutskick – passa på att tacka för personens registrering till dina utskick genom ett första välkomstbrev. Fråga gärna om personliga data som gör det möjligt för mer individuella budskap.

  8. Avsändaren är företaget – en rekommendation är att utskickets avsändare är företaget, inte en anställds namn. Mottagaren kanske inte känner igen namnet och uppfattar det som skräppost. Och vad händer om din avsändare slutar på ditt företag?

  9. Testa innehållet - det är bra att alltid testa innehållet på en testgrupp. Detta gäller särskilt om du vill göra en förändring i innehåll eller design.

  10. Regelbundenhet i utskicken – har du erbjudanden som regelbundet återkommer, kan det vara en bra idé att välja en specifik tid för dina utskick. Varje torsdag efter lunch som ett exempel.

    Läs mer om vårt verktyg för nyhetsbrev