Medvetet och omedvetet sorterar vi bort ointressant information och vi blir kräsnare ju mer informationsspäckat samhället blir. Vi har listat tio tips för att göra just ditt nyhetsbrev mer effektivt. För det finns alltid rum för utveckling och förbättring!

 Prova vårt verktyg för nyhetsbrev. 500 utskick kostnadsfritt!

1. Gör det möjligt för kunden att agera direkt på erbjudanden och länkar

Utskicket bör länka mottagaren direkt till den detaljinformation som utlovas, eller direkt till en beställningssida om det gäller ett erbjudande. 

2. Tala om till vilken adress nyhetsbrevet skickats och varför

Mottagaren kan mycket väl ha glömt att han eller hon är prenumerant och varför de har börjat prenumerera. Att berätta varför de får utskicket ökar er trovärdighet och ökar chansen att fånga in mottagaren med innehållet.

3. Erbjud mottagaren att kontrollera sin prenumeration

Erbjud gärna mer än bara "avsluta prenumerationen", exempelvis att välja mellan olika kategorier och frekvenser, ändra adress eller att ha flera adresser. Det visar att ni är flexibla och inlyssnande.

4. Leverera mervärde!

"What have you done for me lately”? Att en gång ha varit intressant räcker inte. Mottagaren utvärderar nyhetsbrevet varje gång. Det är en ständig prövoperiod där ditt brev konkurrerar om utrymmet i mottagarens inkorg. För att få stanna kvar där måste du varje gång ge något av värde till mottagaren.

5. Kommunicera er integritetspolicy

Alla är vi måna om att skydda våra e-postadresser. En kort text om eller länk till företagets integritetspolicy bör vara standard i alla e-brev.

6. Ha alltid din mottagare i första rummet

Ge mottagaren det innehåll hen förväntar sig. Pratar du om annat är risken för avregistrering stor. Analysera dina tidigare utskick; hur många klick får du inom ett specifikt ämne? Genererar vissa områden många klick är det förmodligen dem du bör fokusera i framtida utskick. Var också generös med din kunskap, då får läsaren valuta för den tid hen lägger på läsningen. Du är expert inom ditt område, dra nytta av det.

7. Uppmana till dialog och spridning

Hänvisa till kanaler och kontaktvägar där personen kan lämna sina synpunkter. Låt mottagaren dela budskapet med andra i sociala medier. Och se till att ha ett viralt (unikt och intresseväckande) budskap som gör att mottagaren, utan incitament, vill dela med sig till sin bekantskapskrets. 

8. Använd dig av produktens/tjänstens livscykel

Påminn om specifika egenskaper under specifika årstider, regelbunden service, uppdateringar, tillbehör eller liknande.

9. Skicka ett välkomstutskick

Tacka för personens registrering genom ett första välkomstbrev. Fråga gärna om personliga data som gör det möjligt för mer individuella budskap.

10. Testa innehållet

Det är bra att alltid testa innehållet på en testgrupp. Detta gäller särskilt om du vill göra en förändring i innehåll eller design.

 Prova vårt verktyg för nyhetsbrev. 500 utskick kostnadsfritt!