Det kan låta som en utmaning, men det finns några tips som är ovärderliga för dig som precis tagit beslutet att börja kommunicera med nyhetsbrev:

 Prova vårt verktyg för nyhetsbrev. 500 utskick kostnadsfritt!

1. Väck intresse redan i ämnesraden och låt det viktigaste komma först

Ämnesrad och avsändare är det första mottagaren ser. Det finns de facto stor risk att ditt utskick raderas redan innan det är öppnat. Försök att få till en rubrik som är relevant och skapar nyfikenhet. Låt även den viktigaste informationen synas först – många klickar inte upp mejlet utan använder fönstret för förhandsgranska.

 

2. Skapa en enkel, välorganiserad design och tydliga budskap

Du har inte många sekunder på dig att väcka intresse. Om designen är rörig flyttas fokus från det du faktiskt vill säga. Ha även tydliga rubriker och ikoner för det du vill att mottagaren ska göra. Ska hen köpa något, dela det på Facebook eller kanske tipsa en vän?

3. Ett budskap räcker!

Har du två budskap som är lika viktiga? Vänta med det andra till nästa utskick, då slipper du konkurrens om utrymmet.

4. Väck intresse med bilder

Människor är visuella varelser och en bild kan ofta säga mer än tusen ord. Använd inte bara text för att beskriva ditt erbjudande. Låt även bilder och illustrationer tala för produkten/tjänsten. Och glöm inte att göra bilderna klickbara, så att de leder direkt in till webben och erbjudandet.

5. Puff för era sociala medier

Era sociala medier är ovärderliga kanaler för dialog med era kunder och andra intressenter. Se till att det är enkelt att följa er på exempelvis Facebook och Twitter med en väl synlig ikon i nyhetsbrevet.

6. Följ din utgivningsplan och innehållspolicy

Det är viktigt för trovärdigheten att nyhetsbreven kommer ut i den takt som har utlovats. Det finns inget enkelt svar på hur ofta ett nyhetsbrev ska skickas, men det är viktigt att man försöker få ut dem i den takt som mottagaren finner behagligt. Prova dig fram och var lyhörd kring avanmälningar och klagomål.

7. Avsändaren ska vara tydlig

Läsaren vill veta vem som står bakom informationen och de ska också ha möjlighet att kontakta avsändaren. Var noga med att avsändar- och kontaktinformation finns lättillgängligt i nyhetsbrevet. Utskickets avsändare bör vara företaget, inte en anställds namn. Mottagaren kanske inte känner igen namnet och risken är att hen uppfattar det som skräppost.

8. Följ upp ditt nyhetsbrev

Får dina läsare det de vill ha? Är de nöjda med den produkt du erbjuder? Genom att mäta och undersöka hur nyhetsbrevet används kan du rikta nyhetsbreven och göra dem mer effektiva.

9. Använd de rätta verktygen

Det finns många olika tekniska lösningar för utskick av nyhetsbrev. Du underlättar ditt arbete genom att använda ett professionellt verktyg som passar just dina behov.

 

10. Inkludera alltid en länk till avregistrering

Även om du har jobbat mycket med ovanstående, finns det alltid personer som av olika anledningar vill avstå från dina utskick. Glöm därför inte att i varje utskick alltid ha med information om hur man avregistrerar sig.

 Prova vårt verktyg för nyhetsbrev. 500 utskick kostnadsfritt!