Målet med en NKI-undersökning kan vara att få fram siffror på hur nöjda kunderna är med dina produkter och tjänster. Du kan identifiera företagets förbättringspotential och få fram ett NKI-värde (Nöjd Kund Index) som gör att du kan jämföra resultaten mellan olika år.

Med vårt enkätverktyg kan du ta in 100 personers svar totalt. I en eller flera enkäter, helt gratis! Färdiga frågemallar ingår. Prova nu! Du är igång på nolltid.

Förbered NKI-undersökningen noga

Det finns många verktyg på marknaden som kan hjälpa dig att utforma och designa din NKI-undersökning. Men innan du har kommit så långt behöver du lägga en del tid och kraft på att fundera över vad du egentligen behöver veta, så att svaren kan vägleda dig i viktiga beslut. Det är också viktigt att du tar reda på hur du ska utforma frågorna så att dina kunder förstår dem och vill delta i din NKI-undersökning.

NKI utgår från tre grundfrågor

NKI och Nöjd Kund Index är inga varumärkesskyddade begrepp. Vem som helst kan konstruera en egen modell och kalla den för Nöjd Kund Index, NKI. Detta gör det dock svårt att jämföra olika verksamheters NKI eftersom olika företag använder olika modeller. NIK utgår från tre grundfrågor:

  • Hur ser kundens totalintryck av ditt företag ut?
  • Hur väl lever ditt företag upp till kundens förväntningar?
  • Om det finns en perfekt leverantör i din bransch, hur nära kommer ditt företag detta ideal?

Egentligen skulle det räcka att du ställde en enda fråga: Kommer du att göra affärer mig igen? Med då skulle du missa en massa värdefull information. Du kan heller inte vara säker på att svaret är ärligt menat. Det är viktigt att du konstruerar frågorna utifrån kundernas perspektiv. För att kunna konstruera en NKI-undersökning som ger dig valuta för pengarna behöver du kanske ta hjälp av proffs. Läs åtminstone på ordentligt!

  • Tänk igenom vilket syfte NKI-undersökningen har.
  • Vad vill du veta?
  • Ställ enkla och kortfattade frågor.
  • Ordningsföljden på frågorna har betydelse.
  • Begränsa antalet frågor och svarsalternativ.
  • Tala om för kunderna varför du genomför undersökningen.
  • Tacka för deltagandet av undersökningen.
  • Har det gjorts en liknande undersökning tidigare, jämför i så fall utfallen.

Läs mer om NKI-undersökningar

Med vårt enkätverktyg kan du ta in 100 personers svar totalt. I en eller flera enkäter, helt gratis! Färdiga frågemallar ingår. Prova nu! Du är igång på nolltid.

Lycka till!