I februari 2015 gick skid-VM av stapeln och Falun förvandlades till en storstad under ett par veckor. Evenemanget var en stor succé med som mest 200 000 åskådare på tävlingsarenan. Kommunikationen med alla berörda parter var i och med storleken på eventet en viktig fråga, både under förberedelserna och under själva tävlingarna. Paloma blev utvald till "Selected Supplier" för Falun2015. Arrangörerna valde att använda Postman för att kommunicera med sina olika målgrupper, både internt och externt och för att målgruppsanpassa all information.

– Postman gjorde det smidigt för oss att skapa relationer med våra besökare och bygga helheten på plats i arenan. Med den riktade kommunikationen kunde vi serva våra besökare innan eventet. Det i sin tur gjorde det väldigt enkelt att gå vidare till produktion och information kring eventet på plats. Postman underlättade även enormt för alla som arbetade med kommunikation inom organisationen, säger Katarina Medveczky, kommunikationschef på Falun2015.

Smidiga inbjudningar till event och möten

För den interna verksamheten utformades ett smidigt sätt att bjuda in till event och möten med Postman. Event de skapade i Palomas eventverktyg Magnet.

– Vi skapade först en text där vi bjöd in till eventet. Sedan byggde vi upp ett event i Magnet med viss basinformation: tid, plats och färdbeskrivning, med mera. Sedan kunde man själv utforma själva biljetten med önskade kontaktuppgifter. Magnet gjorde det väldigt smidigt att få alla anmälningar samlade i en lista.

Praktisk information gav flest klick

Falun2015 arbetade i många olika kanaler för att få ut budskap och för att hålla målgrupperna informerade. Nyhetsbrev via e-post blev en viktig funktion, som skapade värde både internt för besökarna. Varje nyhetsbrev innehöll allt ifrån personporträtt av kända idrottsprofiler till praktisk information runt evenemanget.

– Postman gjorde det enkelt för oss att se vad människor tyckte var intressant att läsa. Tack vare möjligheten att se populariteten på artiklarna kunde vi effektivisera vår kommunikation och hela tiden ge läsarna den mest relevanta informationen, berättar Katarina.

Olika nyhetsbrev för olika målgrupper

Utöver det stora nyhetsbrev som gick ut till allmänheten hade VM-arrangörerna även flera, mer segmenterade, nyhetsbrev. Ett gick ut till alla volontärer, ett annat till organisationen Beyond Skiing, som är ett företagsnätverk med sponsorer och andra intressenter.

– Jag tycker att digitala nyhetsbrev är ett väldigt bra sätt att nå ut till de målgrupper som behöver information. Det drev också trafik till vår webbplats, vilket vi uppskattade. Postman som helhet var väldigt lättarbetat och det var enkelt att få till ett snyggt och väldesignat nyhetsbrev helt på egen hand. Även om man inte har så stor vana av det sedan tidigare, säger Katarina.

Katarina var nöjd med funktionerna i både Postman och Magnet och den support som erbjöds.

– Paloma har en mycket bra supportavdelning där de alltid är vänliga och tillmötesgående.


"Postman gjorde det smidigt för oss att skapa relationer med våra besökare och bygga helheten på plats i arenan"


Katarina Medveczky,

Kommunikationschef

Eller vill du ha en personlig demo av Postman?

Skapa ett demokonto så kontaktar vi dig för en personlig genomgång av verktyget. Skapa ett demokonto här!