Nyhetsbrev viktigt i internkommunikationen för Absolut

The Absolut Company är ett varumärkesbolag inom spritföretaget Pernod Ricard som ansvarar för marknadsföring och produktion av den svenska exportsuccén Absolut Vodka – världens fjärde största spritmärke.

 

Men förrutom detta märke marknadsför The Absolut Company även flera andra kända sorter som Malibu, Kaluha och Wyborowa. Företaget använder Postman, verktyg för nyhetsbrev, i sin interna kommunikation.

 

Maria Sehlström är marknadskommunikatör på The Absolut Company och arbetar med intern och extern företagskommunikation. Det innefattar ansvar över intranätet, presskontakter, informationstjänster och interna kickoffer.

 

– Vi använder oss av Postmans nyhetsbrevsverktyg för att kommunicera dels internt inom företaget, men även gentemot våra marknader. Vi har över 70 market companies som ansvarar för distributionen, säger Maria Sehlström.

Starka varumärken där mycket nytt händer

Nyhetsbrevet heter The Art of Creativity (vilket ska anspela på företagets förkortning TAC). The Absolut Company började publicera det för 16 månader sedan och sedan dess har Maria Sehlström skickat ut ett nyhetsbrev i månaden, med undantag för en sommarmånad. De valde Paloma efter rekommendation av en på företaget som tidigare hade jobbat med dem.

 

– Varumärkena inom TAC är starka och välkända och det händer hela tiden intressanta saker kring dem. Detta är ett smidigt sätt att kommunicera ut det till alla berörda som jobbar med dem, säger Maria Sehlström.

Populärt och lätthanterligt

Nyhetsbrevet används även inom andra avdelningar på företaget i olika former av internkommunikation. Maria ser flera fördelar med verktyget och vill gärna lyfta fram användarvänligheten.

 

– Det är mycket lätt att förstå sig på. Speciellt funktionen med drag & drop som är väldigt intuitiv. Dessutom är bildhanteringen smidig, eftersom man slipper klippa och beskära innan man hanterar det i editorn, säger Maria Sehlström.

 

Maria märker att brevet gör nytta. Det är ett bilddrivet medium med korta texter som människor snabbt kan ta åt sig. Många pratar om nyhetsbrevet och berättar att de sparar det som en form av arkiv man kan gå tillbaka i och se vad som hände under en speciell tidpunkt.

 

– Vi har inte haft många supportärenden med verktyget, men när det har hänt så har vi fått bra service och uppbackning av Palomas personal, säger Maria Sehlström.


"Vi har inte haft många supportärenden med verktyget, men när det har hänt så har vi fått bra service och uppbackning av Palomas personal."


Maria Sehlström,

Marknadskommunikatör

Eller vill du ha en personlig demo av Postman?

Skapa ett demokonto så kontaktar vi dig för en personlig genomgång av verktyget. Skapa ett demokonto här!