STF ökar orderingången med nyhetsbrev

–Vårt nyhetsbrev "Upptäckarbrev" är STFs i särklass viktigaste trafikkälla och det finns ingen enskild marknadsföringsinsats som inom 10 dagar ger upp till 9 000 klick. Postmans nyhetsbrevsverktyg är det bästa av de system för digital marknadsföring vi hittills har använt oss av, säger Magnus Westerberg, webbkommunikatör på STF.

 

Svenska Turistföreningen, med mottot ”Känn ditt land” är en av Sveriges största medlemsorganisationer. I ett dotterbolag bedriver föreningen försäljning av resor och uthyrning av stugor. Det är framförallt för att marknadsföra denna verksamhet som föreningen använder nyhetsbrev via e-post.

 

I föreningens databas finns till dags dato 83 000 e-postadresser och nya tankas in varje månad tack vare de effektiva rutinerna vid medlemsregistrering. ”Upptäckarbrevet”, som föreningens nyhetsbrev kallas, får alltid god respons med få avanmälningar.

Ökad orderingång efter utskick

– Vi märker en kraftigt ökad orderingång i samband med utskicket, som vi gör varje månad. Det är naturligtvis säljkraften i våra erbjudanden som genererar försäljningen, men just digitala nyhetsbrev är en ypperlig kanal för att nå ut med dessa erbjudanden, säger Magnus Westerberg.

 

Magnus Westerberg vill betona att budskapet och innehållet är mest avgörande för att e-postmarknadsföring ska funka.

 

– E-post kan vara ett riktigt otyg. Därför måste man ha disciplin och inte skicka ut ogenomtänkta erbjudanden eller dåliga texter. Man ska aldrig tumma på kvaliteten eftersom man då oundvikligen kommer att hamna i skräpkorgen hos sina mottagare. Vi försöker vara kreativa och får därför behålla våra prenumeranter gång efter gång, säger Magnus Westerberg.

Användbar statstik i Postman

Föreningen använder flitigt de statistikuppgifterna som Postmans nyhetsbrevsverktyg kan generera. Därmed kan man alltid undersöka vilka kampanjer och erbjudanden som väcker mest intresse.

 

– Vi har också möjlighet att avläsa vilka åldersgrupper eller regioner som intresserar sig för ett specifikt erbjudande, och kan därmed segmentera utskicken inför nästa gång, säger Magnus Westerberg.

 

Detaljerna är viktiga i e-postutskick, menar Magnus Westerberg. De få bokstäver som får rum i ämnesfältet på mejlet lägger de ner mycket tankemöda på. Just dessa ord kan avgöra om brevet blir öppnat eller slängt i papperskorgen.

God support är viktigt

Magnus Westerberg vill särskilt framhäva Palomas goda service när det gäller den tekniska supporten.

 

– Eftersom våra lösningar är ganska komplexa och integrerade med medlemsdatabasen så behöver vi kunnig hjälp. Teknikern Fredrik Berggren på Paloma är en klippa i dessa sammanhang, säger Magnus Westerberg.


"Vårt nyhetsbrev "Upptäckarbrev" är STFs i särklass viktigaste trafikkälla och det finns ingen enskild marknadsföringsinsats som inom 10 dagar ger upp till 9 000 klick."


Magnus Westerberg,

Webbkommunikatör