Nyhetsbrev – viktig del i Absoluts internkommunikation

The Absolut Company är ett varumärkesbolag inom spritföretaget Pernod Ricard, som ansvarar för marknadsföring och produktion av den svenska exportsuccén Absolut Vodka – världens fjärde största spritmärke. Företaget marknadsför även andra kända spritsorter såsom Malibu, Kaluha och Wyborowa.

Maria Sehlström är marknadskommunikatör på The Absolut Company och arbetar med intern och extern företagskommunikation. Det innefattar ansvar över intranätet, presskontakter, informationstjänster och interna kickoffer. The Absolut Company valde Palomas verktyg för nyhetsbrev efter rekommendation av en på företaget.

– Vi använder oss av Postmans nyhetsbrevsverktyg för att kommunicera dels internt inom företaget, dels gentemot våra marknader. Vi har över 70 market companies som ansvarar för distributionen, säger Maria Sehlström.

Starka varumärken där mycket nytt händer

Nyhetsbrevet heter The Art of Creativity (vilket ska anspela på företagets förkortning TAC), och sedan det första numret kom ut har Maria Sehlström skickat ut ett nyhetsbrev i månaden, med undantag för en sommarmånad.

– Varumärkena inom TAC är starka och välkända, och det händer hela tiden intressanta saker kring dem. Genom våra nyhetsbrev kan vi kommunicera ut det till alla berörda på ett effektivt och smidigt sätt, säger Maria Sehlström.

Populärt och lätthanterligt

Nyhetsbrevet används även inom andra avdelningar på företaget i olika former av internkommunikation. Maria ser flera fördelar med verktyget och vill gärna lyfta fram användarvänligheten.

– Det är mycket lätt att förstå sig på. Speciellt funktionen med drag & drop som är väldigt intuitiv. Dessutom är bildhanteringen smidig, eftersom man slipper klippa och beskära innan man hanterar det i editorn, säger Maria Sehlström.

Maria märker att brevet gör nytta. Det är ett bilddrivet medium med korta texter som människor snabbt kan ta till sig av. Många pratar om nyhetsbrevet, och berättar att de sparar det som en form av arkiv att gå tillbaka till och se vad som hände under en speciell tidpunkt.

– Vi har inte haft många supportärenden med verktyget, men när det har hänt så har vi fått bra service och uppbackning av Palomas personal, avslutar Maria Sehlström.


"Vi har inte haft många supportärenden med verktyget, men när det har hänt så har vi fått bra service och uppbackning av Palomas personal."


Maria Sehlström,

Marknadskommunikatör