FAQ Postman

Allmänna frågor

Vad menas med antal utskick?

Det är antalet nyhetsbrev som lämnat vår server och levereras till valda adresser.

Hur betalar jag licensen för Postman?

Genom att betala den faktura som vi skickar.

Är breven mobilanpassade?

Ja, för alla typer av mobiler och surfplattor.

Hanteringen av nyhetsbrev

Kan jag lägga in filmer i utskicken?

Nej. Vi har valt att inte utveckla funktionen av två anledningar.

Dels fastnar brevet oftast i skräpkorgen och kommer inte fram till mottagaren. Dels är det många mailklienter som inte har stöd för att visa film och heller inte visar någon fallback, utan visar i stället ett felmeddelande.

Vi föreslår i det här läget att du tar en skärmdump av filmen och lägger in en länk i stället, till exempel till youtube, vimeo eller någon annan videotjänst.

Hur förhindrar jag att breven hamnar i skräpkorgen?

Gå in i administrationsgränssnittet för domänen och lägg till SPF eller DKIM - standarder för autentisering av domäner. Dessa inställningar "berättar" att allt är i sin ordning, och att utskick kan göras där domänägaren står som avsändare via Palomas system. Paloma bistår under hela processen så att allt installeras på rätt sätt.

Hur kopierar jag ett brev?

Det gör du genom att gå till sparade brev och där högerklicka på det aktuella brevet. Välj kopiera.

Kan jag redigera bilder?

Ja. I Postman finns det ett enklare bildredigeringsverktyg, men vi rekommenderar att bilderna har önskad storlek redan innan du lägger till dem.

Hur skapas/redigeras en adresslista?

Genom att du klickar på fliken Adresslistor i Postman och väljer knappen ”Skapa Adresslista”. Väl där döps listan och du kan också lägga till ett telefonnummer som då syns som avsändare. Om telefonnummer anges kan mottagarna svara på detta nummer.

Du redigerar adresslistan genom att välja pennsymbolen. Vill du ha fler redigeringsalternativ, såsom att lägga till och avregistrera adresser eller dela listan? Välj i stället kugghjulet.

Hur skapar jag ett registreringsformulär på min hemsida?

Genom att du går in på Postman och sedan går vidare till adresslistor. Till höger på varje lista finns ett kugghjul där du hittar ”Generera formulär”.

Koden som du får i pop up-en kan du använda för att skapa en prenumerationsruta på hemsidan. När någon fyller i sina uppgifter i prenumerationsrutan kommer dennes adress rakt in i den adresslistan som valdes i det tidigare skedet.

Vilka bildformat stöds?

Jpeg, gif och png.

Kan jag kontrollera nyhetsbrevens utseende i olika klienter och webbläsare?

Ja, genom att använda Klienttestet i Postman. Här kan du se hur det ser ut i olika lägen, och på så sätt också kunna göra de nödvändiga anpassningarna som krävs för att brevet ska se enhetligt ut.

Kan jag skicka nyhetsbrev automatiskt i Postman?

Ja, genom autoutskick i Postman kan du antingen skicka enskilda automatiskt eller en serie av nyhetsbrev utan att behöva klicka på knappen ”skicka” själv. Här är det möjligt att också bestämma tidpunkt och intervaller på utskicken.

Hur hanteras dubbletter?

I Postman behöver du inte bekymra dig för att skicka fler nyhetsbrev av samma sort till en adress. Postman importerar nämligen inte en adress som redan existerar i systemet. Det samma gäller när det skickas – oavsett om samma adress finns i många olika valda adresslistor kommer adressen endast få ett nyhetsbrev.

Tolka siffror och statistik

Hur tolkas/ses statistik i Postman?

Statistikfunktionen är det viktigaste verktyget för att följa upp utskick. I Postman finns många olika möjligheter att se specifika händelser i olika kategorier, vissa kanske mer intressanta än andra. Det är i fliken Statistik som du hittar dessa uppgifter, och väl där kan du se en sammanställning för nyhetsbreven. Efter det finns det en mängd olika kriterier som kan sortera nyhetsbreven. All data i statistiken kan exporteras till Excel.

Hur spåras mottagare och vad de gör i nyhetsbrevet?

Det du får veta genom trackingfunktionen är hur många och vilka mottagare som kommit in på en vald webbsida och utfört en viss handling där. Funktionen skiljer sig från vanlig statistik genom att du kan följa mottagaren genom ett antal steg. Under fliken Tracking i Postman finns två underavdelningar, Skapa tracking till din hemsida och Trackingstatistik. Detta är smarta och enkla verktyg att använda sig av för att förstå dina mottagares aktioner och samtidigt spåra deras handlingar baserat på nyhetsbrevet.

Eller vill du ha en personlig demo av Postman?

Skapa ett demokonto så kontaktar vi dig för en personlig genomgång av verktyget. Skapa ett demokonto här!