2018
2017
2016
2015
2014
16 apr 2018

Få ditt event att sticka ut i mängden

Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.

Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.

 

  1. Definiera och marknadsför de unika delarna i ditt event

Alla event bör ha ett USP, Unique Selling Proposition, något unikt som skapar en säljmöjlighet. Har du en vinprovare från Italien som flugit in för just ditt event? Är din underhållningsakt populär i resten av landet och gör ett engångsuppträdande på just ditt event? Plocka ut dina unika delar och lyft fram dessa i din kommunikation, gör det omöjligt för folk att tacka nej. Ibland är det inte det mest uppenbara som är det unika, så vissa tillfällen krävs det ett extra tankevarv för att få fram just din unika säljmöjlighet.

 

  1. Rubba förväntningarna

Medan ett få antal personer skulle se ett evenemang med en 5 km löpartävling som ett typiskt sätt att gå på ett evenemang så finns det ändå en målgrupp som absolut skulle uppskatta det. Exempelvis sportiga människor som vill komma i form för sitt bröllop och skippa alkoholen. Tänk på den specifika publiken för ditt evenemang som ligger utanför ditt typiska mål och försök att nå dessa människor på nya och kreativa sätt. En kampanj för en löptävling kommer att stå ut på en bröllopswebbplats mättad med blommor och klänningar. Föreställ dig nya möjligheter för ditt varumärke och placera ditt budskap där det är mer benäget att vända huvuden.

 

  1. Gör ditt evenemang till svaret på den sociala frågan

Par letar många gånger efter bra erbjudande för en helgaktivitet på tu man hand medan singlar ofta söker efter aktiviteter anpassade för kompisgäng. Inrikta er på olika målgrupper för dina evenemang och positionera dig själv som en del av deras sociala plan. Är det rätt tillfälle för en ”date-night” eller passar en födelsedagsfest bättre som event?

Ta reda på de bästa sätten att introducera ditt evenemang i människors sociala liv och driva marknadsföring som främjar dessa idéer.

 

  1. Marknadsför ditt inte-att-missa event

Det finns inget värre än att komma in på kontoret på morgonen och få reda på att du missade årets bästa konsert eller att skrolla igenom dina sociala medier och se foton på dina vänner på årets fest, medan du satt hemma framför tv:n. Spela på människors rädslor att missa årets händelse och skapa ett detta-får-du-inte-missa evenemang. Detta gör du genom att trycka extra på att alla kommer att vara på just detta speciella evenemang. Rädslan för att missa något kan verkligen driva igång biljettförsäljningen.

 

  1. Skapa ett socialt intresse

Det finns gott om sociala ”influencers” att kontakta för att få en extra push i sociala medier. Få dem intresserade och involverade i ditt evenemang så kommer de göra resten. Be dem blogga om ert evenemang eller prata om evenemanget i deras sociala kanaler. Du kan hjälpa till genom att skapa marknadsföringsmaterial i form av bilder och copy för det som ni vill få ut. Pusha sedan extra för er sociala exponering i inbjudningar och mail inför evenemanget.

 

  1. Lägg till ett fysiskt element till er marknadsföring

Förmågan att behålla sin koncentration blir mindre och mindre, detta på grund av den enormt stora mängden fakta som vi matas med varje dag. Därför blir det också svårare att sticka ut i den digitala världen. Överväg att införa minnesvärda verkliga upplevelser som du även kan använda för att pusha extra för ditt event. Det kan vara allt mellan en 5 minuters stand-up komedi eller en interaktiv demo av ett nytt verktyg eller produkt. Självklart är det viktigt att dela dessa evenemang i dina sociala medier för att nå din publik.