2017
2016
2015
06 okt 2017

Sju sätt att utöka din e-postlista på

E-post har högst ROI av samtliga digitala kanaler på marknaden. I dag finns det inget bättre sätt att förstärka ditt varumärke och ditt företag på än genom att kontinuerligt bygga på din lista med e-postadresser. Det bör vara en av dina främsta marknadsföringsstrategier. Vi har samlat våra främsta tips på hur du utökar din e-postlista.

1. Puffa för e-postregistrering

De personer som visat sitt intresse för ditt varumärke genom att besöka din webbsida är just de personer som du vill ha på din e-postlista. Se till att göra det lätt för dem att lämna sin e-post. Ha med opt in-formuläret/-länken på varje sida på din webb. Inte bara på start- och kontaktsidorna, utan på varje undersida. Se till att länken är tydlig och väl synlig.

Var också tydlig med att marknadsföra de fördelar och rabatter kunden kan ta del av om den lämnar sin e-postadress till dig.

Du kan också lägga till en möjlighet att registrera sig via en pop up-ruta, som visar sig när kunden är på väg att lämna din webbsida.

2. Erbjud gratis nedladdning och gratis ”give aways” i utbyte mot e-postadresser

De flesta av oss är villiga att dela vår e-postadress om vi får något i utbyte. Det kan till exempel vara en gratis e-bok, en sång, en video, en rabatt eller liknande. Ta reda på vad just dina kunder kan uppskatta och vill ha, och erbjud dem det.

3. Samla e-postadresser via social media

En e-postadress är värd så mycket mer än en “gilla-markering”, eftersom e-postadresser bland annat hjälper dig att mäta och rikta dina kampanjer. Oavsett, ger social media dig en möjlighet att komma i kontakt med nya kunder. Välj därför att se social media som en plats att nätverka på. På samma sätt som du samlar visitkort på ett event, se till att samla kontakter och potentiella kunder via kanaler såsom Facebook och Instagram.

4. Samla e-postadresser IRL

Även om e-post är ett digitalt verktyg, behöver det inte utesluta att fråga efter en kunds e-postadress IRL. Oavsett hur och var du möter kunden, så ger ett möte i IRL dig ett utmärkt tillfälle att fråga. Det skapar en möjlighet för er att hålla kontakten, och fortsätta er konversation online.

5. Använd ”mun mot mun-marknadsföring”

”Mun mot mun-marknadsföring” är mer effektiv än den bästa reklamkampanj. Dina befintliga kunder är kanske därför dina viktigaste byggstenar när det kommer till att utöka din e-postlista. Uppmuntra dem till att vidarebefordra dina nyhetsbrev till vänner och bekanta. Gör det enkelt för dem genom att lägga till en “skicka vidare till en vän-länk”. Du kan också erbjuda dina befintliga kunder olika typer av rabatter om de får en eller flera av sina vänner att anmäla sig till dina nyhetsbrev.

6. Samla e-postadresser i din app

Har du en företagsapp? Då kan du med fördel samla e-mailadresser via den. Om din app är tillgänglig för gratis nedladdning på din webbsida, se då till att kunden måste uppge sin e-postadress för att kunna slutföra nedladdningen.

7. Arrangera “Partner Campaigns”

Samarbeta med varumärken och företag som kompletterar dina produkter och ditt företag. Om du äger en webbshop som exempelvis säljer träningsskor, inled ett samarbete med företaget som äger just det varumärket. Det kan ge dig många nya kunder.

Lycka till!