2017
2016
2015
19 sep 2017

Topp 10 – Strategier för lyckad e-postmarknadsföring!

Det är ingen överraskning att e-postmarknadsföring fortsätter att ta första platsen som det mest effektiva verktyget att driva affärer på, i den digitala världen. De flesta konsumenter föredrar reklam via den kanalen. Den är enkel, direkt och effektiv. Därför bör e-post vara hjärtat i din marknadsföringsstrategi på nätet. Om du ännu inte använder dig av e-postmarknadsföring – sätt igång redan i dag! Och om den redan är en integrerad del i din affärsverksamhet – se till att hålla dig uppdaterad, och öppen för nya vägar att förfina den. Våra topp-10-strategier förbättrar dina möjligheter till ökad försäljning via nätet.

1. Samla e-mailadresser

Varje gång någon interagerar med dig i sociala medier eller surfar på din webbsida, har du ett guldtillfälle att knyta personen närmare din affär. Se till att prenumerationslänkar till nyhetsbrev och liknande, är lättillgängligt och väl synligt på din webbsida. Gör det enkelt för kunden att dela sina kontaktuppgifter med dig! Locka med olika typer av rabatter, som kunden kan ta del av om de lämnar sin e-mailadress till dig.

2. Välkomstmail

Ett av de bästa tillfällena att interagera med din kund är när de skrivit upp sig på din e-postlista. Dra fördel av detta! Skicka ett välkomstmail, där du tackar kunden för att han eller hon vill prenumerera på ditt nyhetsbrev och berätta vad kunden kan förvänta sig från dig. Exempelvis hur ofta du kommer att skicka ut nyhetsbrevet, om du har någon produktlansering i antågande och/eller hur kunden kan ta del av unika erbjudanden, rabatter etc. Du kan också fråga hur ofta din nyblivna kund vill ha nyhetsbrev och mail från dig. På så sätt undviker du faran med att skicka för mycket, eller för lite.

3. Var adekvat

Använd all data du har om din kund, för att på så sätt skicka så adekvata och kundanpassade erbjudanden och nyhetsbrev som möjligt. Då ökar sannolikheten att kunden öppnar och läser. Kommunicera endast med din kund kring sådant de verkligen önskar och/eller har bett om!

4. “Cart abandonment triggers”

Överväg att skicka mail till de kunder som “överger” sina varukorgar, det vill säga, de har lagt till en produkt i varukorgen, men plötsligt stänger de ner sidan, utan att gå vidare till köp. Beroende av vilken typ av produkt du säljer, kan ditt mail gå ut direkt, eller inom en till två dagar. I mailet kan du ge kunden rabatt på köpet. Du kan också ta tillfället i akt och fråga vad som gjorde att de övergav sin varukorg.

 

5. Sätt tydliga rubriker

Du har fem sekunder på dig att fånga kundens intresse när den surfar igenom sin inkorg. Ditt mål är att få kunden att öppna just ditt mail. Enkelt och tydligt eller vitsigt och vågat, oavsett hur du väljer att kommunicera med dina kunder – kom ihåg att välja rubriker som snabbt fångar dina kunders intresse.

 

6. Använd bildens magiska kraft

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Det kan du ha användning av i din e-postmarknadsföring. I samma ögonblick som kunden öppnar ditt mail har du ett tillfälle att fånga deras uppmärksamhet. Använd vackra, engagerande foton på, och om, dina produkter. Det ökar sannolikheten att de fångar kundens intresse och får hen att klicka runt på din webbsida.

 

7. Skicka födelsedagshälsningar

De flesta av oss unnar oss något extra när vi fyller år. Dra fördel av detta genom att uppmärksamma kundens födelsedag. Skicka en trevlig födelsedagshälsning där du erbjuder kunden 10 procents rabatt på samtliga produkter. Den här typen av direktreklam uppskattas ofta och kan öka kundens lojalitet gentemot dig.

 

8. Erbjudanden till lojala kunder

Anledningen till att kunderna väljer att prenumerera på ditt nyhetsbrev, är ju ofta för att de vill veta mer om dina produkter eller ditt varumärke. Men lika ofta är kunden ute efter förmånliga köp. Kanske är det knepigt att ha med rabatter och erbjudanden i varje utskick, men du bör sträva efter att löpande ge någon form av förmån, framför allt till dina mest lojala kunder. Erbjud dem extra förmånliga rabatter då och då.

 

9. Dra fördel av transaktionsmeddelanden

Om du är en av dem som mailar ut bekräftelsemail, att varan som kunden beställt snart levereras eller liknande, kan du använda utrymmet till att erbjuda matchande produkter. Såsom – ”t-shirten du beställde skulle passa bra ihop med de här jeansen”. Den här typen av mail har hög öppningsgrad! Så utnyttja dem. Men var noggrann med att inte gå på alltför hårt. Ta det varligt och återigen, gör utskicket kundanpassat.

 

10. Testa, testa, testa …

Du kommer aldrig veta om en specifik e-postkampanj fungerat eller inte, förrän du testar. Kom därför ihåg att alltid A/B-testa olika kampanjer och marknadsföringsstrategier. Först när du har resultaten i din hand kan du optimera dina kundmail och din kundkommunikation. Testerna kommer att hjälpa dig att nå dina mål!