2017
2016
2015
13 mar 2017

Fördubbla konverteringen i ditt nyhetsbrev med vår fem stegs-guide!

Ser statistiken dyster ut? Har du en låg öppningsgrad på dina nyhetsbrev? Var lugn. Hjälpen är närmare än du tror! Med vår steg för steg-guide lär du dig att använda nyhetsbrevets fulla potential.

 

Steg 1 – Gör dina läsare nyfikna!

Välj en ämnesrad som väcker lust till att öppna mailet.

Jämför med hur du själv sonderar terrängen i din inkorg! En tilltalande ämnesrad gör dig nyfiken och får dig att vilja läsa mer, medan ett mail med en intetsägande rubrik snabbt hamnar i papperskorgen.

Hoppa över ämnesrader såsom ”aktuellt just nu”, ”veckans klipp” eller ”dagens rabatter”. De säger egentligen ingenting och är både opersonliga och ointressanta.

Tänk noga igenom vad du vill lyfta i ditt nyhetsbrev och uttryck det redan i ämnesraden.

Var specifik och tydlig. Vad är det som är mest aktuellt just nu? Vilken typ av erbjudanden handlar det om? Vilken vara eller tjänst är det rabatt på? Låt ämnesraden svara på en av de frågorna, och kom ihåg den gyllene regeln på nätet - skriv alltid det viktigaste först!

 

Steg 2 – Tänk löpsedel!

Du har dina prenumeranter. De blir fler och fler. Allt bra så långt. Men hur får du dina kunder att öppna ditt nyhetsbrev regelbundet?

Svaret är: Tänk löpsedel och jämför nyhetsbrevet med förstasidan på en dagstidning eller ett magasin. Fyll varje brev med intressanta, dagsfärska, iögonfallande och för dina kunder relevanta och läsvärda rubriker och artiklar.

 

Steg 3 – Få läsaren att göra det du vill! ”Call to action!”

Sätt upp ett tydligt önskat mål på vad du vill att dina kunder och prospekts ska göra när de har läst ditt nyhetsbrev.

När du har en färdig plan och ett specifikt önskat mål blir det både enklare och lättare för dig att ta fram ett nyhetsbrev som möter upp på det! Se till att det du kommunicerar i brevet ger läsaren inspiration, fakta och lust till att göra det du önskar.

Svara exempelvis på frågor vad det ger kunden att köpa en produkt eller anta ett erbjudande. Vad vinner kunden på att göra det? Utgå hela tiden från kundens perspektiv. Tryck på kundnyttan och tänk kundfokus. Kommunicera med en proffsig, öppen och relationsbyggande ton, och skapa ett förtroende mellan dig och dina kunder.

 

Steg 4 – Definiera det värde ditt nyhetsbrev ska addera till dina läsare och uppfyll det. Varje gång!

Ett exempel kan vara att du löser ett problem. Ett annat kan vara ren underhållning. Ett tredje, att du visar på möjligheten för kunderna att spara pengar genom olika erbjudanden och rabatter. Ett sista klassiskt exempel är att du bjuder dina prenumeranter på intressant kunskap inom det ämne som är kopplat till din vara eller tjänst.

 

Steg 5 – Möjliggör förhandsgranskning

Det är inte bara en intresseväckande ämnesrad som får läsaren att öppna nyhetsbrevet. En minst lika viktig parameter är vad din prenumerant ser i förhandsgranskningsfönstret.

Återigen, det viktigaste först! Det vill säga, placera din ”call to action” så att den syns klart och tydligt i fönstret för förhandsgranskningen. Undvik stora bilder i början av ditt nyhetsbrev och komplettera de mindre med relevanta texter.

 

Eller vill du ha en personlig demo av Postman?

Skapa ett demokonto så kontaktar vi dig för en personlig genomgång av verktyget. Skapa ett demokonto här!