2017
2016
2015
06 dec 2016

Stick ut i julruschen!

Här finns mycket att vinna och mycket att dra nytta av – men det har också många insett. Det betyder att marknadsföringsinsatserna och tiden nedlagd på sälj intensifieras under december, vilket gör att bruset blir än större och svårare att ta sig igenom. Här handlar det om att tänka taktiskt och smart.

Kanske är det en traditionell julkampanj som passar er, eller kanske är det ett perfekt läge för er att tänka helt annorlunda och på så sätt också skörda frukterna av att vara den udda pusselbiten? Kanske samtidigt som ni gör en separat julkampanj för att se vad som fungerar bäst? Oavsett vilket så är läget här och läget är nu – passa på att göra det bästa av ert företag i julmånaden! Här kommer några tips om vad ni kan tänka på.

Relationen är nyckeln

En av de stora trenderna inför 2017 handlar om att man ska anpassa teknik och teknikens utveckling efter människors behov i en högre grad, och jämför vi med hur läget är idag som har det många gånger handlat om det motsatta – att människor behövt anpassa sig till tekniken för att kunna använda den på rätt sätt. Men med nya lösningar och ett nytt fokus handlar det om att underlätta och skapa värden i era mottagares liv, på deras villkor. Nyhetsbreven ska inte få era kunder att tänka på ert företag, de ska tänka på sig själva. Julen erbjuder ett utmärkt tillfälle för er att tänka annorlunda och lägga än större fokus på vilken nytta det ni vill marknadsföra har för slutkunden. I en högtid full av känslor är det en bra idé att just fokusera på det som skapar känsla. Ta tillvara på den personliga känsla som julen skapar hos era kunder och utnyttja den för att fylla behov och önskemål.

Pynta!

Det är aldrig fel att anpassa sina erbjudanden och produkter efter en högtid, men det är också ett utmärkt tillfälle att ge er marknadsföring den där lilla extra kryddan. Det handlar om att för ett ögonblick gå ifrån det som är standardmodellen med design, varumärkesprofilering och grafisk manual. Även om inte det är att rekommendera i övriga lägen så ger högtider, och speciellt julen, en anledning till att bli lite mer personlig och känslosam, och verkligen insupa julkänslan som så sakteliga börjar spridas. Ge ert nyhetsbrev en juligare inramning så hjälper ni inte bara till att lösa problem för era kunder – ni ökar också på julstämningen i deras liv!

Den heliga förstaplatsen

Se till att det som är viktigast också är det som kommer först. Här har ni en utmaning att ta ställning till – vad är det egentligen som är viktigast för våra kunder, och vad är det som är viktigast för dem under juletiden? Svaren på de frågorna kan absolut vara lika, men det är också vanligt att de skiljer sig åt betydligt. Här har ni en bra möjlighet att fokusera och urskilja. Det gör det samtidigt enkelt för mottagaren att veta vad som är relevant i innehållet, och på samma gång veta vad ni primärt kan göra för dem i deras liv.

Ge en personlig present

Försök att föreställa er själva att alla adresser som era nyhetsbrev går ut till egentligen bara är en enda person. Vem är den personen som ni allra helst når fram till? Anpassa språket efter bilden, och var personlig, lättsam och hjälpsam. Det kanske innebär att några av era mottagare inte tar till sig av det på samma sätt, men att göra detta undantag där ni blir väldigt personliga under julen är något som rimmar väl med julstämningen. Tänk också på att vissa av era kunder kanske är återkommande och trogna, några som ni kanske till och med har en personlig relation till. I ett sådant läge kan det passa bra att skriva under med både relevant namn och företagets namn, för att verkligen förvalta det personliga i både relationen och årstiden.

Var mer lekfull!

Vi vet att det kan vara svårt många gånger att komma på relevanta, säljande och effektiva ämnesrader till nyhetsbrevet – det är mycket som hänger på hur väl formulerade de är och vad de säger. Vi återkommer ofta till hur viktigt det är att tänka på ämnesraden, och kanske gör det att några av er låser er lite vid ett invant mönster som ger hyfsade resultat, men ändå inte riktigt på den nivå som ni vill ligga. Julspecialen av ert nyhetsbrev kan därför vara det perfekta tillfället att lätta lite på reglerna, och prova på de där ämnesraderna som ni kanske hittills har dragit er för att använda. Eftersom hela paketet med nyhetsbrevet blir speciellt, kan också ämnesraden sticka ut från tidigare skickade nyhetsbrev – och vem vet, kanske lär ni er också ett nytt sätt att effektivt kommunicera med er målgrupp som gör att ni kan utveckla årets övriga nyhetsbrev!

…eller gör något helt annat

Är det så att ni egentligen är ganska trötta på allt vad julen innebär? Baseras er verksamhet ganska lite på bra intäkter från julhandeln, eller är ni medvetna om att era mottagare inte är speciellt intresserade av att få julerbjudanden eller julanpassade nyhetsbrev? Då finns det en möjlighet att verkligen sticka ut, för något vi med säkerhet kan säga är att det kommer att bli ett stort flöde med mängder av julanpassade nyhetsbrev från de allra flesta. Tar ni en annan väg har ni en möjlighet att sticka ut, eftersom er ämnesrad, innehåll och utseende då skiljer sig från alla andra. Ett läge som dessutom bjuder in till att slå lite extra på stora trumman, använda de stora orden eller prova på de där lite annorlunda idéerna som ni haft, om än bara för en gång. Oavsett vad resultatet säger efter genomfört utskick så finns det lärdomar att dra, som gör att ni bättre kan anpassa ert budskap till era nyhetsbrevsläsare.