Planera nyhetsbrev inför julen – kom ihåg det här

Julen väntar runt hörnet och det är hög tid att planera din e-postmarknadsföring inför storhelgerna. November och december är en utmärkt period att kontakta dina kunder på, men det är också den tiden på året som våra inkorgar är som mest fulla med erbjudanden. Om du vill fånga dina kunders uppmärksamhet i ditt nyhetsbrev, så är det viktigt att du sticker ut från mängden. Det finns flera olika sätt att göra det på.

Ge dina kunder en tidig julklapp

Tiden är här för att ge, och dina kunder kommer att minnas de företag och varumärken som behandlar dem väl. Kanske får kunder som spenderar mycket pengar en gratis gåva vid köp över 1 000 kronor. Eller så erbjuder du ett presentkort på 100 kronor så att kunden kan unna sig själv något. Ingenting försätter folk i en så givmild stämning som när de själva får presenter, så uppmuntra dina kunder att ta en paus från de stressande inköpen av julklappar, och unna sig en egen, tidig, julklapp. Du kan till exempel skicka ett mejl till dina kunder med ämnesraden: “Pausa julklappsinköpen och ge dig själv en gåva!”

Passa även på att uppmärksamma dina stamkunder under juletid, och visa din tacksamhet för deras lojalitet genom rabatter av olika slag. Kanske fri frakt? Men –  tänk också på att försöka göra någonting särskilt under jul! Undvik de vanliga erbjudandena om rabatt och reor – ansträng dig i stället och ge dem något speciellt! Kanske en personlig och unik rabatt. 

Använd den data du har för att avgöra vilka typer av produkter som är mest relevanta för dina kunder. Titta på tidigare köp, klickbeteende och demografi för att skapa personaliserade meddelanden. Den här typen av meddelanden driver högre klickfrekvens, vilket i sin tur leder till konvertering. 

… och låt dem berätta om dig

Julledigheten är en perfekt tid för familj och vänner att dela julklappstips med varandra, och tips på var man kan hitta bra reor och rabatter. Använd dig av detta och erbjud rabatter till kunder som värvar prenumeranter och/eller blivande kunder till dig. Lägg till en knapp eller länk i dina utskick som gör det lätt för dina prenumeranter att vidarebefordra dina e-postutskick.

Var personlig under julen

Att bli personlig under julen är något som rimmar väl med julstämningen. Föreställ dig de som får ditt nyhetsbrev som en enda person. Vem är den personen som du allra helst når fram till? Anpassa språket med den personen i åtanke och var personlig, lättsam och hjälpsam. 

Vissa av era kunder kanske är återkommande och trogna, några som ni kanske till och med har en personlig relation till. I ett sådant läge kan det passa bra att skriva under med både relevant namn och företagets namn, för att verkligen förvalta det personliga i både relationen och årstiden.

Underlätta julklappsinköpen för kunderna

Alla känner vi nog till stressen som uppstår när vi står där med julklappslistorna i handen, och ska försöka välja rätt gåva till partnern, vännen, mamman eller barnen. Det är svårt, och ofta står man där någon dag innan jul utan något inköpt. Underlätta därför för dina kunder genom att komma med förslag på olika julklappar. 

Ta reda på vilka av dina produkter som sålt bäst i år, och uppmärksamma dem i dina e-postutskick. Skapa kampanjer och innehåll som lyfter fram produkterna som utmärkta julklappsalternativ. Använd starka nyckelord och lockande bilder. För som vi alla vet så säger en bild mer än tusen ord och idag är visuell kommunikation väldigt viktigt. Du tjänar mycket på att ha proffsigt tagna, snygga bilder. 

För de som skjutit lite för länge på julklappsinköpen, kan du erbjuda ett digitalt presentkort. Kanske står kunden vid butiken på självaste julafton och ska handla, men det är stängt eller så är produkten slutsåld. Hjälp kunden genom att påminna dem om att de kan köpa ett presentkort från ditt företag även om den är ute i sista minuten.

Skapa en julklappsguide

Hjälp dina kunder med julklappsinköpen genom att ta fram en guide. Vem ska ha vilka gåvor till jul? Du kan göra olika guider för olika personer, från bebisar till farmödrar. Se över dina produkterbjudanden, och gör reklam för de produkter som passar bäst för julen. Promota dem sedan i en julklappsguide som du skickar med i din e-postmarknadsföring. 

Räkna ned till jul med nedräkningstimer och reor

Plånboken brukar kunna kännas lite extra tunn kring jul, så kunder brukar därför hålla utkik efter sätt att få pengarna att räcka längre – så locka dem med reor. Ge ett oemotståndligt erbjudande under en mycket kort tidsperiod för att få en hög konverteringsgrad. 

Allt handlar om timing, så betona brådskan att agera genom att göra det till ett engångserbjudande som gäller under ett visst antal timmar. Om det fungerar, testa på andra produkter också. Om konverteringsgraden är låg, testa med en annan tidsgräns. 

Du kan också prova att lägga till en nedräkningstimer i mailet för att göra brådskan extra påtaglig. Dessa timers kan räkna bakåt och understryka det faktum att julrean snart är förbi och att det begränsade lagret snabbt går åt.

Låt en influencer vara jultomte

Influencers har mycket inflytande över sina följare – samarbeta med dem för att lyfta dina produkter till nya nivåer! Troligtvis finns någon som älskar julen och visar det tydligt i såna kanaler, jobba med den personen för att få fram julklappstips till dina kunder. 

Även dina kunder är aktiva i sociala medier, och delar kanske produkter och tjänster från dig som de gillar. Använd dig av det i din e-postmarknadsföring. Uppmärksamma de inlägg som får många delningar och kommentarer. Chansen är stor att de produkter och trender som dina kunder i sociala medier inspireras av, även intresserar de kunder som du skickar e-post till.

Försumma inte julen – var ute i god tid

Det är viktigt just i juletid, att som återförsäljare verkligen förstå sina kunder för att kunna interagera med dem på bästa sätt. E-postmarknadsföring, nyhetsbrev, är fortsatt ett effektivt sätt att kommunicera med kunder på. Och nyckeln till ökad framgång är att rikta sina meddelanden, det kan vara avgörande för att lyckas omvandla en engångskonsument, till en trogen kund.

Se till att vara ute i god tid innan jul med din e-postmarknadsföring. Ju närmare jul man kommer, desto fler marknadsförare är det som ska tävla om uppmärksamheten. 

Julpynta!

Ta vara på julkänslan som sprider sig runt omkring, och gör något speciellt med ditt nyhetsbrev under julen. Våga julpynta! Det är ett fint tillfälle att ge din marknadsföring det där lilla extra, att för en stund gå ifrån din standardmodell för design, varumärkesprofilering och grafisk manual. Som tidigare nämnt, våga vara lite mer personlig i din kommunikation och ge nyhetsbrevet en juligare inramning, då bidrar även du till att sprida julstämning!

Passa även på att vidga vyerna när det kommer till ämnesraden. Vi vet att det kan vara svårt att komma på relevanta, säljande och effektiva ämnesrader till nyhetsbrevet – det är mycket som hänger på hur välformulerade de är och vad de säger. Men julen kan vara det perfekta tillfället att ta ut svängarna och testa! Eftersom det blir en julspecial av ditt nyhetsbrev, kan också ämnesraden sticka ut från tidigare skickade nyhetsbrev – och vem vet, kanske lär du er också ett nytt sätt att effektivt kommunicera med din målgrupp som gör att du kan utveckla årets övriga nyhetsbrev.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Användarvänligt hela vägen ut i fingerspetsarna men framförallt med enorm service! Precis vad vi letade efter. Det gör vårt arbete mycket smidigare - helt enkelt!"
Funny Livdotter
Mötesplatsen Steneby
Funny Livdotter, Mötesplatsen Steneby

Läsvärt från bloggen

GDPR och Personuppgifter

GDPR och Personuppgifter: En guide till dataskydd och integritet

Vår personliga information blivit en värdefull digital tillgång. Vi delar ständigt med oss av våra personuppgifter när vi registrerar oss på webbplatser, handlar online eller använder appar. Men vad händer egentligen med våra personuppgifter? Hur skyddas vår integritet? Här kommer GDPR (General Data Protection Regulation) och personuppgiftslagen (PUL) in i bilden. Dessa två regelverk spelar […]

Kundresa

Optimering av kundresan: 30 Tips för ökad försäljning

Att förstå och optimera kundresan är avgörande för att maximera försäljningen. En smidig och positiv kundupplevelse kan vara skillnaden mellan en engagerad kund och en tappad affär. I denna bloggartikel kommer vi att dela med oss av 30 effektiva tips för att förbättra kundresan och öka försäljningen.   Här kommer 30 tips för att optimera […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]