2017
2016
2015
14 dec 2016

Skaffa fler e-postadresser med hjälp av YouTube!

Att sociala kanaler engagerar och drar människor till sig är något vi vet stämmer. Det är på dessa plattformar som en stor grupp människor spenderar sin fritid, och ibland också jobbtid, och den tid som spenderas i dessa medier blir allt längre. Som marknadsförare är det med andra ord viktigt att tänka till kring dessa kanaler, och hur man skulle kunna använda dem. Att målgruppen finns där råder det inga som helst tvivel om, men frågan är bara vad man i så fall ska använda mediet till och vilka mål man har – för målen kan skifta betydligt beroende på vad som är mest intressant för dig.

Samla e-postadresser – en nyckel

För att det ska vara möjligt att marknadsföra sig själv genom nyhetsbrev så behövs det en mottagarlista som är intresserade av det du har att erbjuda. Det betyder att de sociala kanalerna inte nödvändigtvis enbart behöver handla om marknadsföring av dina tjänster, utan kan lika gärna ha det huvudsakliga syftet att samla in e-postadresser till presumtiva kunder. Tack vare de smarta och träffsäkra målgruppsanpassningarna som går att göra på de sociala medierna så kan du välja att rikta in dig på en redan bekant målgrupp, eller kanske rikta in dig på någon helt ny. Det bästa av allt är att det inte behöver kosta dig speciellt mycket för att få värdefull information, som du sedan kan bygga vidare dina kampanjer på.

Att nyhetsbrev fungerar, det vet vi. Även om majoriteten av dina mottagare inte läser dina nyhetsbrev så behöver det inte betyda att du misslyckats – faktum är att en liten andel läsare och intressenter kan vara de som gör en stor skillnad när det kommer till intäkter. Om inte annat så kommer du märka det, genom att analysera de som väl kommer din väg genom nyhetsbreven och vad de faktiskt gör när de är på din sida. Men givetvis så är alltid målet att fler ska öppna, läsa och engagera sig i nyhetsbrevet, och för att de ska göra det så måste de också vara rätt typ av mottagare. Det är de e-postadresser som verkligen är intressant för dig att samla in, och det kan du göra genom de sociala medierna – till exempel YouTube. Vi visar dig hur du gör!

 

Annonsera med YouTube – smidigt och lätt

På YouTube handlar annonseringen om nyckelord, precis som det gör på många andra sociala medier, som exempelvis Twitter. Det betyder att de annonser som vi väljer att köra på YouTube kommer att synas i samband med att människor söker på olika ord eller fraser i YouTube, på jakt efter videoinnehåll som intresserar dem.

Din annonser kommer att dels placeras som valbara sökresultat, men också som en annons inne i själva videon när personen i fråga väl tittar på den. Den kan se ut på lite olika sätt, där ena varianten är en annons som rullar innan själva videon börjar, eller också så ligger den som en sponsrad sidobar bredvid själva videon. Om man väljer att ingå i Google Display Network så kommer annonsen dessutom att kunna ses på andra sidor än YouTube, trots att det är från YouTube som du annonserar.

Det var lite grundläggande om hur annonserna kommer att placeras när du väljer att annonsera på YouTube. Det vi ska visa nu är hur du går tillväga för att börja annonsera!

 

Steg för steg – vi visar hur

 

1. Välj den video som du vill använda

Det första du måste göra är att se till att välja den video som du vill använda som annons. Det går inte att välja en video som inte är publicerad som annons, så det första du ska göra är att ladda upp den till din YouTube-kanal. Efter det är det dags att ta sig till YouTubes kampanjverktyg, i vilket du kommer att behöva lägga in länken till din publicerade video.

 

2. Bygg din annons

Som du kanske redan vet så handlar lyckad reklam och att ha ett bra bildspråk kombinerat med bra copy, som om du känner att du inte behärskar detta, så kan det vara en god idé att ta hjälp. När det gäller själva målet med annonseringen så kan det skifta från företag till företag, men vi väljer att fokusera på hur du bygger upp en lista med e-postadresser, och då skulle det vara ett bra läge att bjuda på något, en e-bok eller en gratis infofilm på valt ämne för de som registrerar sig.

Det du behöver börja med att göra är att fylla i en rubrik och två stycken beskrivningar om filmen. Antalet tecken som du får använda är normalt 100 tecken, och varje beskrivningsdel får max vara 35 tecken lång. Som vanligt, när det gäller rubriker, så är det viktigt att vara tydlig och rak på sak. Du behöver fånga deras uppmärksamhet för att i de ska läsa det som står i beskrivningen, som ska vara utformad som en CTA (Call To Action). Nyckeln för att skapa intresse handlar om tydlighet, så var så tydlig du bara kan.

Här kan du också välja en utvald bild som ska representera din video när den inte spelas, och du får fyra olika att välja bland, och sedan är det dags att fylla i den destination som du vill att målgruppen hamnar på – givetvis en sida där de kan fylla i sina e-postadresser snabbt och enkelt.

 

4. Sätt budgeten

Det här är den springande punkten, och kanske också orosmomentet för många. Hur mycket ska jag egentligen betala för att annonsera? YouTube ger dig dock ett förslag på omkring 100 kronor varje dag, och det kan vara bra för en första vända med annonsen, där du känner av marknaden och målgruppen. Skulle det vara så att den inte fungerar alls, så är det något i din annons som behöver ändras, allt från själva filmen till beskrivningen. Det YouTube också kommer att hjälpa dig med är att ge dig ett förslag på om vilken CPV, Cost-Per-View, du ska använda. Här kan du själv bedöma vad en visning är värd för dig, annars så sätter YouTube en rimlig nivå på omkring 2-3 kronor. Saken är också den att detta betalar du endast om någon kollar på minst 30 sekunder av din video.

 

4. Välj din målgrupp

Som på många andra sociala medier så är det lätta att hitta och välja den målgrupp som man är intresserad av. Här handlar det om att vara väldigt specifik i sina val, och du kan välja på bland annat land och region. I det här steget så är det också möjligt för dig att välja bort delar av var du vill att din annons ska synas, om du exempelvis inte vill att den ska ingå i Google Display Network. Oftast är det dock rekommenderat att du låter alla dessa alternativ vara ikryssade för bäst effekt.

Här kan du också segmentera din målgrupp än mer genom att välja ålder, kön och intressen. Tänk på att vara noggrann och tänk efter på hur din målgrupp kan se ut och vad den har för intressen. Det gör att målgruppsvalet blir än mer träffsäkert.

När du har gjort klart detta steg så är du klar. Det krävs inte mer än såhär för att sätta igång en annons på YouTube. Så enkelt är det faktiskt. Det enda du behöver göra nu är att skicka iväg den för godkännande hos Google och YouTube, och du kan samtidigt följa kampanjens status i Google AdWords när den börjat rulla.

Det är inte alldeles lätt att generera leads i denna moderna era, men med YouTube kan du få ett extra, bra alternativ att prova på. Genom att använda YouTube så kan du snabbt sätta upp annonser som gör att du kan fylla dina e-postlistor, på samma gång som du dessutom kan hitta fler kunder.