2017
2016
2015
21 dec 2016

E-postmarknadsföring och sociala medier – varför du behöver båda

Som världen ser ut idag så vet vi ett antal saker. Vi vet till exempel att majoriteten av den svenska befolkningen befinner sig på sociala medier. Vi vet också att marknadsföring via e-post fungerar och att den breda majoriteten av svenskar kollar sin e-post minst en gång per dag. Det finns alltså två välanvända, tydliga vägar att nå publiken. Att göra det i kombination ger extra effekt!

 

Styr dem åt båda håll

I dagens värld kan man mycket väl likställa mottagare av dina nyhetsbrev med de som följer eller gillar din sida på Facebook. Båda alternativen handlar nämligen om ett aktivt val som en person gör, att den är intresserad och nyfiken på vad du skulle kunna leverera i form av information, tävlingar, produkter, tjänster och mycket mer. Det finns alltså ett intresse i grunden som gör att personen i fråga aktiverar sig, och det är en nyckelfaktor som du måste se till att göra det bästa du kan av. Någon som är intresserad av din Facebook-sida är allra troligast också intresserad av att veta vad du skickar i dina nyhetsbrev, och de som tar emot och engagerar sig i dina nyhetsbrev är med all säkerhet intresserade av att följa dig på Facebook, förutsatt att de har ett konto.

 

Detta gör att du kan skapa innehåll som dels fungerar inom respektive plattform, men också innehåll som går över plattformarna, där du exempelvis kan informera om vad som har hänt på din Facebook i ditt nyhetsbrev, eller varför inte pusha på Facebook för unika erbjudanden och tävlingar som enbart går att få genom att prenumerera på dina nyhetsbrev? Så på samma sätt som plattformarna är starka i sig själva så kan de, och du, bli ännu starkare i din marknadsföring när du låter dem båda samspela.

 

Hur skapar du då sociala prenumeranter?

Den utgångspunkt vi tar i denna artikel handlar om hur du omvandlar från nyhetsbrev till Facebook, eller något annat socialt nätverk. För huvudsyftet med att skicka nyhetsbrev behöver inte alltid handla om att varje investerad krona ska ha en kund som resultat, utan det kan lika väl handla om att bygga långvariga och stabila relationer med de som får dina nyhetsbrev. Lojala och återkommande kunder är kanske det som allra helst vill ha, och för att lyckas med det så måste också relationer vårdas. Det gör man på ett utmärkt sätt genom sociala medier och att styra dina läsare vidare till annat, kanske mer personligt, innehåll på Facebook, Twitter eller Instagram gör att du pö om pö bygger en relation. Här kommer några tips på hur du kan få till en bra grund till relationsbyggandet och öka på ditt följarantal i både nyhetsbrev och sociala medier!

 

Lägg till sociala länkar på bekräftelsesidan

Det finns som sagt en väldigt stor sannolikhet att människor som meddelar att de vill ha ditt nyhetsbrev också kommer att bli sociala fans av ditt företag. Det absolut bästa sättet att se till att detta händer med en gång när de intresserar sig för dina nyhetsbrev är att lägga till denna möjlighet redan på bekräftelsesidan. Se till att dessa knappar/länkar passar in i den design som du har jobbat med, för din grafiska profil ska genomsyra allt som mottagarna tar del av, även dessa opt-in knappar för sociala medier.

 

Om det är möjligt så se till att de som möts av denna sida inte kommer att behöva logga in i de sociala medierna för att kunna följa dig. Det betyder att de måste ta fler steg för att nå fram och som vi vet är användarvänlighet otroligt viktigt, och det betyder så få steg som möjligt. Givetvis ska dessa opt-in knappar också finnas tillgängliga på alla sidor på din webbplats.

 

Lägg till sociala länkar i välkomstbrevet

När en person har valt att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev så befinner sig den personen på den högsta nivån av engagemang gentemot dig och ditt företag. Det här är som sagt det allra bästa tillfället att ge dem ytterligare alternativ på var de kan hitta dig och ditt innehåll. Det ger dessa personer fler kanaler att möta dig på, samtidigt som du får fler möjligheter att kommunicera med dem på ett direkt sätt, när de inte köper eller utnyttjar en tjänst av dig.

 

Genom att verkligen lyfta fram dessa sociala länkar i ditt välkomstbrev, tillsammans med det viktigaste som du har att erbjuda dina läsare och presumtiva kunder, så står det helt klart för mottagarna av detta välkomstbrev exakt vad de behöver göra och vad de kan förvänta sig. Och här är det ett bra tillfälle att också vara kreativ i copyn till varför de ska följa dig. Genom en kort, personlig CTA för varje social medielänk så gör du det troligare att mottagarna också kommer att följa länken.

 

Börja tänka kreativt!

Även om det kanske framstår som ett ok och ett skrämmande monster för många så är det meningen att sociala medier ska vara roligt. Sociala medier ger också företag större möjligheter att bredda sitt varumärke och kunna vara i personlig kontakt med var och en, vilket gör att den lite mer personliga hållningen är något som uppmuntras. Det rimmar väl med tanken med sociala medier, det ska vara nära och samtidigt roligt – och det ger dig möjligheten att verkligen vara kreativ både på sociala medier, men också i de nyhetsbrev där du uppmanar dina mottagare att följa dina sociala kanaler.

 

Det spelar inte heller så stor roll hur många sociala medier du använder. Den här tekniken för att fånga upp människors intresse av både dig och sociala medier kan mycket väl vigas åt en enskild kanal. Det viktigaste är att du skapar möjligheterna för dina mottagare av nyhetsbrev att hitta flera vägar att följa dig och det du har att erbjuda, samt hitta smidiga kommunikationsvägar som de använder i det privata. Så även om nyhetsbrev har en väldigt bra försäljningsdrivande effekt (den bästa enligt många mätningar) så är de sociala medierna ett starkt komplement, där du precis som i nyhetsbrev, har möjligheten att verkligen bygga förtroende, pålitlighet och en trogen kund.

 

 

Eller vill du ha en personlig demo av Postman?

Skapa ett demokonto så kontaktar vi dig för en personlig genomgång av verktyget. Skapa ett demokonto här!